De Deense woonketen JYSK zet haar groei verder met een omzet van 3,6 miljard euro in het boekjaar 2017/18. Een nieuw record, te danken aan heel wat winkelopeningen en de intrede in een vijftigste land.
“Fysieke winkels blijven juiste strategie”
JYSK Group was in het gebroken boekjaar 2017/18 goed voor een recordomzet van 3,577 miljard euro, het EBIT-resultaat van de groep bereikte 474 miljoen euro. “Het is heel bevredigend dat we opnieuw records kunnen breken, wat bevestigt dat het nog steeds de juiste strategie is om in fysieke winkels te investeren en om steeds dichter naar onze klanten toe te bewegen in alle landen waar JYSK aanwezig is”, zegt oprichter Lars Larsen.
Hij doelt op de vele winkelopeningen die de keten van woonwinkels op het programma blijft zetten. Aan het einde van het boekjaar (op 31 augustus van dit jaar) had JYSK immers 2668 winkels wereldwijd. De keten maakte het voorbije jaar ook voor het eerst haar opwachting in de Verenigde Arabische Emiraten: een lokale franchisepartner opende een eerste winkel in Dubai. Voor JYSK Group was de winkelopening een belangrijke mijlpaal, want het is land nummer vijftig voor de keten.
Ierland van start op 40e verjaardag
Om die groei te blijven ondersteunen, heeft JYSK het bestaande distributiecentrum in het Deense Uldum uitgebreid. Ook zal in 2019 nog een nieuw distributiecentrum de deuren openen in Bulgarije. “Het vereist een enorme setup om al onze producten naar zoveel winkels in zoveel verschillende landen te krijgen, en de taak is in de loop der jaren niet eenvoudiger geworden omdat klanten vandaag verwachten dat ze hun goederen meteen krijgen”, aldus nog Larsen in een perstoelichting.
JYSK opent volgend jaar ook voor het eerst winkels in Ierland, het laatste grote land in Europa waar de keten nog geen winkels heeft. De officiële inhuldiging is voorzien voor 2 april, precies veertig jaar nadat Larsen de eerste vestiging van ‘zijn’ keten opende. Vandaag is het bedrijf goed voor zo’n 23.000 medewerkers.