Kleiner marktaandeel in België
De trading update die het Nederlandse koffie- en theebedrijf zopas publiceerde, oogt niet bepaald positief: “Het segment Retail – Rest of World wist de goede resultaten van het voorgaande kwartaal vast te houden” (+6,8% op vergelijkbare basis), maar in West-Europa verging het Douwe Egberts een pak minder goed: daar ging de omzet op vergelijkbare basis 8,5% lager.
Dat is onder andere een gevolg van “de eerder aangekondigde managementwijzigingen in de vijf belangrijkste landen, lagere volumes in Frankrijk door de lastige onderhandelingen met de handel en door agressieve promotionele acties van private labels in de meeste West-Europese landen”, klinkt het.
Door de slechte resultaten in januari en februari heeft het management beslist haar prijzen te laten zakken en haar promotionele activiteiten op te drijven om de “concurrentiepositie te herstellen, hetgeen vanaf maart heeft geresulteerd in een significant herstel in volumes en omzet.” Daardoor steeg het marktaandeel voor koffie in Nederland, Denemarken en Duitsland, maar in Frankrijk bleef het steken op een status quo en in Spanje en België kalfde het marktaandeel zelfs af.
Het Nederlandse koffie- en theebedrijf, dat binnenkort wordt overgenomen door de Duitse investeringsmaatschappij Joh. A. Benckiser (JAB), verwacht dat de totale omzet dit boekjaar “met 0 tot 2% zal groeien. Die verwachting weerspiegelt de aanhoudende prijs- en volumedruk in West-Europa. Om deze reden is de onderneming haar prijs en volume aan het herbalanceren om haar concurrentiepositie te herstellen, hetgeen effect heeft op de omzet”.