Kingfisher, Europa’s op één na grootste groep van doe-het-zelfketens, trekt zich terug uit Portugal, Rusland en Spanje. De groep wil zich vooral focussen op zijn belangrijkste markten, waaronder de Franse: daar heeft Castorama het bepaald niet onder de markt.
Castorama weegt op resultaten
Op groepsniveau doet Kingfisher (de groep boven de Franse ketens Brico Dépôt en Castorama en de Britse ketens B&Q en Screwfix) het nochtans niet slecht: in de drie maanden tot 31 oktober boekte de groep een omzet van 3,048 miljard pond (3,4 miljard euro), bij constante wisselkoersen is dat een stijging met 1,2%. Terwijl de omzet van Brico Dépôt 2,4% klom en die van Screwfix zelfs 10,6%, zag B&Q zijn verkoop met 2,8% dalen en ging Castorama zelfs 7,6% in de min.
De Franse CEO Véronique Laury voelt zich dan ook genoodzaakt om in te grijpen: “Wij hebben de beslissing genomen om ons terug te trekken uit Rusland, Spanje en Portugal” – tot nog toe goed voor 6% van de groepsomzet – om “onze strategie volop te concentreren op onze belangrijkste markten”, zijnde Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Of de beslissing betekent dat Kingfisher op zoek is naar een koper voor zijn activiteiten in die drie landen dan wel de winkels gewoon zal sluiten, is niet bekend.
Nieuwe topman voor Frankrijk
“Onze belangrijkste uitdaging wordt Castorama in Frankrijk”, meent Laury: ze herinnert eraan dat er deze zomer een nieuw actieplan is aangekondigd om de scheve situatie recht te trekken. “We hebben de invoering van een strategie van permanent lage prijzen versneld en een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om die strategie zichtbaar te maken bij onze klanten, maar er bestaat geen snelle remedie”, aldus nog de Française. De Franse tak van Kingfisher kreeg begin oktober trouwens ook al een nieuwe topman: Christian Mazauric verving toen Marc Ténart.
Intussen groeit het ongeduld bij tal van aandeelhouders van Kingfisher, die erop wijzen dat Véronique Laury al in 2016 een groot transformatieplan aankondigde. “One Kingfisher”, zoals dat vijfjarenplan heet, heeft tot doel de producten die de groep verkoopt in alle winkelketens gelijk te schakelen, één gezamenlijk ICT-inkoopplatform te ontwikkelen en zo kostenbesparingen te realiseren. Volgens de CEO vordert dat plan “in de juiste richting”, al spreekt ze wel van een “lastige implementatie” door de omvang van de veranderingen en helpt “de moeilijke” periode die de sector doormaakt ook niet echt.