Beyond Meat, bekend van zijn ‘bloedende’ vegetarische burgers, bereidt een beursgang voor. De vegaproducent hoopt er honderd miljoen dollar op te halen om verdere groei te financieren.
‘Net echte’ bloedende hamburgers
Om de sterke groei van het merk voor plantaardige vleesalternatieven te ondersteunen, trekt Beyond Meat naar de beurs. Het bedrijf wil er 100 miljoen dollar (88 miljoen euro) ophalen, al kan dat cijfer nog veranderen naarmate de beursgang nadert. De maker van de Beyond Burger en van vervangers voor kip en worst is momenteel namelijk erg in zwang: het bedrijf kreeg meteen de steun van beroemdheden Bill Gates en Leonardo DiCaprio, die mee investeerden in de startup, maar ook steeds meer supermarkten en restaurants voeren de vleesvervangers in hun aanbod.
De vleesvervangers van het merk worden geroemd om hun sterke gelijkenis met echt vlees. Zo is de Beyond Burger amper te onderscheiden van een vleesburger, zeker aangezien de burger ook echt ‘bloedt’ bij het braden. Daarvoor zorgt rodebietensap. Het merk mikt dan ook vooral op niet-vegetariërs, die het zo toch eens wil overtuigen om ‘net echte’ vleesvervangers te proberen.
Al 32.000 verkooppunten wereldwijd
Beyond Meat heeft op de Amerikaanse thuismarkt dan ook strijd geleverd om in de supermarkten in het vleesrayon te liggen, naast ‘gewone’ vleesproducten. Het was het eerste merk dat daarin slaagde. Vandaag is het merk te vinden in ruim 32.000 verkooppunten wereldwijd. In België is de Beyond Burger te proeven in de vegetarische restaurants van Greenway.
In 2017 boekte het bedrijf een omzet van 32,6 miljoen dollar (29 miljoen euro), bijna dubbel zoveel als de 16,2 miljoen dollar (14 miljoen euro) in 2016. De burgers zijn daarbij goed voor 71% van het verkoopcijfer. Beyond Meat maakt wel bijna evenveel verlies als het omzet haalt: in 2017 bedroeg het nettoverlies 30,4 miljoen dollar (27 miljoen euro), in 2016 was dat nog 25,1 million dollar (22 miljoen euro) onder nul.
Los van de beursgang meldt het voedingsbedrijf nog de benoeming van Kathy Waller, CFO van Coca-Cola, en Twitter-CFO Ned Segal in de raad van bestuur. “Toen we de ideale kandidaten beschreven om deel te nemen aan ons bestuur, hebben we topindustrieleiders met kennis van CPG en ervaring met schaalvergroting in bedrijven geprioriteerd. We hadden geen betere kandidaten kunnen vinden“, zei Seth Goldman, uitvoerend voorzitter van Beyond Meat, in een verklaring. De aanstellingen wijzen ook op de ambitieuze groei-ambities van het bedrijf.