De omzet en winst van drankenproducent Lucas Bols zijn in de afgelopen zes maanden licht gedaald. Tijdelijke invoerrestricties in West-Afrika en lagere jeneververkopen in Nederland liggen aan de basis van de tegenvallende cijfers.
Wisselkoersen
Vooral de lokale merken van Bols bleven onder de verwachtingen en zagen hun verkopen met 11,1% dalen. “De regionale merken hadden te maken met importrestricties in West-Afrika en een lagere verkoop van jenever in Nederland tijdens de zomer”, zegt analist Alan Vandenberghe in De Tijd.
Bols boekte in de periode van april tot oktober een omzet van 47,8 miljoen euro, 2% minder dan een jaar eerder. Voor een deel was dit het gevolg van valuta-effecten: die hadden een negatieve impact van 0,9 miljoen euro op de omzet. In dezelfde periode zag de oudste stokerij ter wereld de nettowinst met bijna 10% dalen tot 7,9 miljoen euro.
Verwachtingen
Topman Huub van Doorne wees erop dat de verkopen wel erg hard omhoog gingen in de Verenigde Staten en in China. Volgens hem is de beursgenoteerde onderneming erin geslaagd om het bedrijfsresultaat te stabiliseren, ondanks moeilijkere marktomstandigheden in opkomende markten. Ook van Doorne kon echter niet verhinderen dat het aandeel dinsdag een duik van 8% maakte op de beurs.
Lucas Bols verwacht in de tweede helft van zijn boekjaar een verdere stijging van de omzetgroei van zijn wereldwijde merken. De regionale merken, zoals de Hollandse jenevers maar ook Pisang Ambon en Coebergh, blijven het waarschijnlijk lastig hebben. Verder houdt het bedrijf rekening met een negatieve impact van wisselkoerseffecten van 1,2 miljoen euro voor het hele jaar.