Walmart wordt dit jaar de derde grootste online retailer in de Verenigde Staten: de warenhuisketen groeit online pijlsnel en is zelfs al groter dan Apple. Alleen Amazon en eBay zijn nog groter.
Apple ingehaald, Amazon op kop
De klassieker der fysieke winkelketens slaat stevig terug in de online concurrentiestrijd: Walmart zal eind dit jaar goed zijn voor 20,91 miljard dollar (18,3 miljard euro) online omzet volgens eMarketer. Dat betekent dat de warenhuisgroep 4% van alle online retailomzet in de VS binnenrijft. Vorig jaar ging 3,3% van alle onlineverkopen naar Walmart en diens dochterondernemingen, zoals Sam’s Club en Jet.com.
De oer-Amerikaanse retailer geeft daarmee Apple het nakijken: qua online omzet heeft de retailer de elektronicaproducent recent ingehaald en hoeft alleen nog eBay en Amazon voor te laten op zijn thuismarkt, meent eMarketer nog. Veilingsite eBay heeft 7,6% van alle online omzet in handen, maar ook zij liggen mijlenver achter op Amazon met zijn online marktaandeel van liefst 48%. Vorig jaar was Amazon nog goed 43,1% van alle onlineverkoop, maar het bedrijf zou zijn Amerikaanse omzet dit jaar met 29% zien stijgen naar 252,1 miljard dollar (220 miljard euro).
Troef: online boodschappen met click&collect
Het is dan ook ijdele hoop dat Walmart de kloof ooit kan dichtrijden, al heeft de winkelketen wel een streepje voor met haar succesvol ‘click&collect’-systeem. “De retailgigant blijft slimme overnames doen om zijn e-commerceportfolio uit te breiden en jongere en meer welvarende klanten aan te trekken. Maar bovenal heeft Walmart zijn sporen verdiend met een snelgroeiende online levensmiddelenwinkel, die grotendeels wordt geholpen door de massale acceptatie van afhalen door de consument”, aldus Andrew Lipsman, hoofdanalist bij eMarketer, in Business Insider.
De volledige Amerikaanse e-commercemarkt blijft ondertussen verder groeien: dit jaar wordt een groei van 16% verwacht, wat het totaal op 525,69 miljard dollar (460 miljard euro) brengt. 9,8% van alle aankopen gebeurt er ondertussen al online.