Voortaan zal Carrefour Belgium zijn onderhandelingen met de 140 belangrijkste FMCG-leveranciers ook voeren voor alle enseignes van Provera, de inkoopcentrale achter Cora, Match en louis delhaize. Dat moet synergievoordelen opleveren voor alle betrokken partijen.
“Tweede grootste aankoopcentrale van België”
Carrefour Belgium zal onderhandelen voor zijn zowat 800 winkels in België (hypermarkten, Market, Express en Drive) en de ongeveer 600 Belgische en Luxemburgse winkels en verkooppunten aangesloten bij Provera. De overeenkomst maakt van Carrefour België de tweede grootste aankoopcentrale van België, meldt het persbericht. Het akkoord heeft vandaag betrekking op de 140 belangrijkste leveranciers, voornamelijk actief in de categorieën van fast moving consumer goods en bazaarproducten.
Beide partijen willen uit de samenwerking schaalvoordelen halen, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve van Carrefour Belgium. “Door de grotere volumes kunnen we beter inkoopvoorwaarden onderhandelen. Maar ook voor de 140 betrokken leveranciers brengt de alliantie voordelen met zich mee. Zij krijgen immers met een groter aantal merken en referenties toegang tot alle enseignes van beide groepen. Zij krijgen dus ruimere mogelijkheden om zich te ontplooien.” Het gaat om een pure inkoopsamenwerking, wat betekent dat Carrefour en de ketens van Provera elk hun eigen commercieel beleid blijven voeren, met elk hun eigen acties en promoties.
De samenwerking komt niet uit de lucht gevallen: sinds eind 2014 hebben Carrefour en Provera een gelijkaardige alliantie in Frankrijk. Ook met Système U is er zo’n samenwerking, met de inkoopcentrale ‘Envergure’. Op internationaal niveau is er bovendien de alliantie met Tesco.