In België loopt het gelukkig zo’n vaart nog niet: de Belgische consument paste zich aan en vond manieren om, zelfs in tijden van crisis, toch niet minder te moeten consumeren. Desondanks daalde de algemene consumptie in ons land voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog.
Eurocrisis vermindert Europese consumptie
De Eurocrisis eist al enkele jaren zijn tol. Iedereen werd een pak zuiniger en elke euro wordt in vele gezinnen enkele keren omgedraaid alvorens hij wordt uitgegeven. Hoge werkloosheidcijfers en doorgedreven besparingsmaatregelen zorgden er vooral in Zuid-Europa voor dat consumenten minder aankopen.
Dat zagen grote multinationals zoals Nestlé, Coca-Cola en Carrefour weerspiegeld in hun Europese cijfers, waaruit blijkt dat de verkoop van voedings- en drankproducten stagneert of zelfs achteruitgaat.
Volgens Peter Vanden Houte, hoofdeconoom bij ING België, zijn alleen de Duitse consumenten positief over hun gezinsbestedingen voor volgend jaar. De rest van de Europeanen zijn sinds 2010 steeds pessimistischer geworden. Ook in België heeft het vertrouwen een deuk gekregen, maar het is hier nog niet zo erg gesteld als in de rest van Europa. Dat bleek ook uit de positieve Belgische cijfers die Nestlé en Carrefour gisteren bekendmaakten.
Belgen, zoals altijd, creatiever
Volgens Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van handelsfederatie Comeos, is er voorlopig geen reden tot paniek. De Belgische consument, en dus ook de handelaar, gaat creatief om met de crisis en zoekt naar alternatieven.
Merkproducten zijn de eersten die de duimen moeten leggen: huismerken waren vijftien jaar geleden goed voor 26 procent van de verkoop, vandaag is dat uitgegroeid tot 34 procent. Vele mensen kopen nu ook hun kleding tijdens de soldenperiode in plaats van aan het begin van het seizoen en klanten kiezen er vandaag voor om minder grote volumes te kopen, maar wel iets vaker naar de winkel te gaan.
Met andere woorden, de Belgische consument blijft goed eten en drinken en gaat nog steeds goed gekleed… alleen gebeurt dat vandaag op een veel prijsbewustere manier.
Stagnerende markt
In tegenstelling tot Zuid-Europa waar een deel van de markt gewoon verdwijnt door een verminderde consumptie, heeft België een stagnerende voedingsmarkt. Het zijn dan geen dramatische toestanden, toch blijft de Belgische handel op zijn hoede. Volgens Dominique Michel is de voedselverkoop sinds 2008 vrij stabiel, zonder groei of verlies. “Sinds het begin van de crisis, is het al de derde keer dat er géén groei is in volumes, en dat is in de dertig jaar ervoor niet gebeurd”, aldus Michel.
Vorig jaar nam, voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog, de algemene consumptie in België af: gezinnen gaven namelijk 0,6 procent minder uit dan in 2011. Een dalend vertrouwen in de economie zet een Belgische consument eerder aan het sparen dan aan het consumeren. Met een consumentenvertrouwen dat vandaag op een dieptepunt zit, blijft de retailsector in moeilijkheden…