De omzet glijdt steeds verder weg bij Marks & Spencer, maar het is een proces waar de Britse keten nu eenmaal door moet. Dat meent alvast CEO Steve Rowe, die niet uitsluit dat er nog meer winkels dichtgaan.
Omzet zakt verder weg
Marks & Spencer blijft in een neerwaartse spiraal zitten: in het halfjaar tot en met september viel de omzet in de winkels die al langer dan een jaar open zijn verder terug met 2,2%; de volledige omzet zakte zelfs met 3,1% tot 4,96 miljard Britse pond (5,7 miljard euro). Vooral de foodverkopen gingen erop achteruit (-2,9%), kleding en woonartikelen zagen hun omzet met 1,1%. Positief nieuws was wel dat de winst voor belastingen met 2% steeg naar 223,5 miljoen Britse pond (255 miljoen euro).
Beterschap is dit jaar nog niet in zicht, geeft topman Rowe grif toe. De topman wint er geen doekjes om: de rest van het jaar wordt uitdagend voor het Britse winkelicoon en er is nog zowel letterlijk als figuurlijk ontzettend veel werk aan de winkel vooraleer de cijfers weer beter zullen worden, aldus Rowe.
Nog meer winkelsluitingen waarschijnlijk
“Traag, hiërarchisch en in silo’s”, zo noemt de topman zijn eigen bedrijf zelfs in het halfjaarrapport. Rowe wil er weliswaar alles aan doen om de “magie” van Marks & Spencer te beschermen, maar daarvoor moet het eerst een flink bittere pil slikken. In mei kondigde M&S al de sluiting van honderd winkels aan tegen 2022, maar nu blijkt dat ook verdere winkelsluitingen niet uitgesloten zijn. Daarna zal M&S zijn vastgoed jaarlijks opnieuw evalueren en updaten, aldus Rowe tegenover BBC. Meteen meer winkels sluiten blijkt niet mogelijk, omdat M&S voor de meeste panden huurcontracten met een duurtijd van twintig jaar heeft lopen en die verbreken nu eenmaal extreem duur zou zijn.
Marks & Spencer moet vanaf nu tot 350 miljoen pond (zo’n 400 miljoen euro) gaan besparen dankzij een beter online aanbod (online moet een derde van de omzet worden), strakkere management- en bedrijfsstructuren en minder maar betere winkels. Rowe is misschien hard, maar toont zich wel rechtlijnig: het management krijgt dit boekjaar geen bonussen wegens de tegenvallende resultaten.
Op naar gescheiden vestigingen
Elk jaar bezoeken 32 miljoen mensen de M&S-winkels, dus de retailer heeft “een breed scala aan klanten”, ziet de topman nog. De keten moet volgens hem daarom een breed assortiment producten aanbieden dat aan alle smaken voldoet, maar dat hoeft voor hem niet allemaal in dezelfde winkels. Rowe wil daarentegen voor kleding en huishoudartikelen naar minder maar grotere winkels. De detailhandelaar wijst erop dat die categorie momenteel een “verouderd klantenbestand, een zeer breed assortiment, een zwakke toeleveringsketen en een verouderde winkelportefeuille” heeft.
Voor M&S Food heeft hij dan weer lagere prijzen en aparte vestigingen in petto. De retailer wil de prijzen omlaag halen, verwarrende promoties wegnemen en moderniseren met de juiste winkels op de juiste locaties. De prijzen van honderden voedingsmiddelen zijn al verlaagd, maar dat geeft nog niet het verhoopte resultaat. “We draaien elke steen om in het bedrijf, om ervoor te zorgen dat Marks & Spencer klaar wordt voor de toekomst, en dat betekent dat er ontzettend veel werk aan de gang is op elk gebied. We moeten deze volgende fase doorlopen voordat we de cijfers zien verbeteren”, klinkt het broodnuchter.