Onder de analistenverwachtingen
Met die kwartaalresultaten blijft Nestlé onder de verwachtingen: analisten hadden gerekend op een omzet van 22,5 miljard frank en een organische groei van 4,7% in plaats van de behaalde 4,3%. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Nestlé nog een omzetgroei van 7,2%.
“Het jaarbegin weerspiegelt de voorzichtigheid die we in februari aan de dag legden”, stelt Paul Bulcke, de Belgische topman van Nestlé, al bevestigt hij wel meteen de prognoses voor het hele jaar. Bulcke & Co blijven met andere woorden gaan voor een organische groei van 5 tot 6% dit jaar.
Eens te meer “Europa in crisis”
Net als grote concurrent Danone eerder deze week verwijst ook Nestlé naar de crisis in Europa, die ervoor zorgt dat de consument serieus bespaart en op de kleintjes let.
De geografische verschillen liegen er niet om: terwijl de Amerikaanse markt 5,1% groeide en de zone Azië-Oceanië-Afrika er zelfs 6,1% op vooruitging, harkte het “oude continent” amper een procentje meer omzet bij elkaar. Nestlé voegt er meteen aan toe dat de Benelux wel een goede start heeft genomen, in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland, dat pas nu aan dynamiek begint te winnen.
“Daarmee doen we beter dan de Europese markt, waar het consumentenvertrouwen zwak blijft“, onderstreept de topman. “We stellen in onze Noord-Amerikaanse activiteiten ook vooruitgang vast en verwachten een nog sterkere dynamiek in de belangrijkste groeilanden”, klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.
Die verwijzing naar de groeilanden is niet toevallig: vorig kwartaal tekenden die voor liefst 8,4% groei, terwijl Nestlé er in de “rijpere” markten amper 0,9% op vooruit ging.
Nutrition sterkste groeier
Nestlé Nutrition was de sterkste afdeling van de groep met een stijging van 7,6% tot 2,5 miljard frank (zo’n twee miljard euro), terwijl Nestlé Waters er het minst op vooruitging: amper 1,8% tot 1,6 miljard frank (ca. 1,3 miljard euro).
De andere activiteiten tekenden voor een groei van 4,2% tot 2,9 miljard frank (ca. 2,39 miljard euro). Vooral Nespresso droeg daartoe bij, dankzij een “bredere geografische voetafdruk.”