Fusiegroep Ahold Delhaize boekte meer omzet en meer winst in het derde kwartaal. Vooral in de Verenigde Staten en in Nederland gaan de zaken goed, maar ook in België trekt Delhaize de positieve trend van de voorbije kwartalen door.
Sterke online groei
De retailgroep realiseerde een omzet van 15,78 miljard euro: een stijging met 4,3%, maar online steeg de omzet zelfs met 27,6%. Ahold Delhaize zit daarmee op koers om de vooropgestelde onlineomzet van minstens 5 miljard euro te halen tegen 2020. In Nederland bedroeg de verkoop 3,47 miljard euro (+5,8%), dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en webwinkel bol.com: de onlineomzet steeg met 33%. In België bedroeg de omzet 1,23 miljard euro (+1%): een minder sterke stijging dan de voorbije kwartalen. Ook in België was de onlinegroei groot: de omzet steeg met 18% tot 12 miljoen euro.
De onderliggende bedrijfswinst steeg voor de hele groep met 9,6% tot 647 miljoen euro. In Nederland ging de onderliggende operationele marge er met 0,2 procentpunten op vooruit, tot 5,1%. Ook in België wist de retailer de operationele marge te verhogen: 3,2%, een verbetering met 2 procentpunten.
Focus op gemak en gezondheid
Verder kan de retailer terugblikken op goede cijfers in Tsjechië, maar een terugval in Griekenland. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 3,2% tot 9,61 miljard euro. De onlineomzet groeide met 12%, door verbeterde resultaten bij Peapod.
CEO Frans Muller toont zich tevreden met de resultaten, die volgens hem te danken zijn aan investeringen in het winkelnetwerk en in digitale initiatieven, en ook aan een versterkte focus op gemak en gezondheid. Daarbij verwees hij onder meer naar de herpositionering van Stop & Shop in de VS, de eerste kassaloze winkels bij Albert Heijn en de invoering van de nutriscore bij Delhaize. Op 13 november presenteert de retailer in New York een update van zijn strategie.