Volgens enkele Amerikaanse analisten zetten de eerste vestigingen van Amazon Go opmerkelijk sterke cijfers neer inzake omzet per oppervlakte en voorraadrotatie. Heeft Amazon een ware geldmachine in handen?
Maximale doorstroming van klanten
Met een jaaromzet van 25.790 euro per m² doen de Amazon Go-winkels het beter dan eender welke andere retailer, met uitzondering van Apple en enkele speciaalzaken. Dat zeggen analisten van Brick Meets Click die verschillende dagen hebben doorgebracht in de eerste vestiging van de kassaloze gemakswinkel, in Seattle. De zaak van amper 180 m² zou een vijftigtal voorraadrotaties per jaar genereren. Dat is vier tot vijf keer meer dan het gemiddelde in retail.
De formule maximaliseert de doorstroming van klanten en maakt daardoor veel efficiënter gebruik van inventaris en oppervlakte, zegt het rapport. Bovendien zouden die cijfers nog flink kunnen stijgen naarmate het concept beter bekend geraakt bij consumenten en Amazon de formule nog verder verfijnt.
Een andere marketingconsultant, inMarket, analyseerde gedurende twee maanden het shoppergedrag in vijf vestigingen van Amazon Go in Seattle en Chicago. Daaruit blijkt niet geheel onverwacht dat de piekuren zich situeren rond lunchtijd (tussen 12 en 14u) en tussen 8 en 9u ’s ochtends op weekdagen. Woensdag blijkt de drukste dag. In tegenstelling tot klassieke supermarkten ontvangen de winkels minder klanten tijdens het weekend. Amazon heeft dan ook besloten om niet alle winkels tijdens het weekend open te houden.
Eerder restaurant dan supermarkt
Een echte concurrent voor de supermarkt is dit concept dus niet volgens de marketingexperts: deze formule komt eerder op het terrein van ‘fast casual’ restaurants en gemakswinkels. Klanten blijken behoorlijk trouw: 44% bezocht de winkel meer dan één keer tijdens de onderzochte periode. Het gemiddelde winkelbezoek duurde wel 27 minuten. Dat is opvallend lang, als je bedenkt dat het een zeer compacte winkel is waar de shoppers niet moeten wachten aan de kassa. Mogelijk is dit te verklaren doordat klanten de tijd nemen om het aanbod te ontdekken en doordat ze kant-en-klare producten ook ter plaatse kunnen nuttigen, in een klein zitgedeelte.
Amazon Go heeft momenteel zes vestigingen: vier in Seattle, één in Chicago en sinds vorige week ook één in San Francisco. Er staan op korte termijn nog bijkomende openingen op het programma in Chicago, San Francisco en New York. Bovendien zoekt de formule ook actief naar panden in Groot-Brittannië. Volgens Bloomberg wil de retailer eind dit jaar tien locaties hebben, volgend jaar vijftig en tegen 2021 wel drieduizend.