Acht op tien heeft internetaansluiting
Inmiddels heeft volgens de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie acht op de tien Belgische gezinnen minstens één computer in huis. Het aantal internetaansluitingen loopt ongeveer gelijk met het computerbezit: 78 procent van de gezinnen heeft een internetaansluiting.
Hoewel het surfen via een pc in België nog zachtjes stijgt, valt die groei toch in het niet bij de stijging die smartphones en tablets doormaken. Inmiddels gebruikt 33 procent van de gezinnen de smartphone al om op het internet te gaan, 14 procent doet dit met de tablet.
Online shoppen in de lift
Ook online shoppen blijkt nu toch ook bij ons in de lift te zitten: in 2012 bestelde niet minder dan 45 procent van de Belgen een product of dienst online. Concreet betekent dit dat in vijf jaar tijd het aantal online shoppers meer dan verdubbeld is, waardoor België de achterstand met de buurlanden kon verkleinen en tegelijkertijd het Europese gemiddelde (44 procent) lichtjes overschreed.
De jaaromzet van de Belgische e-tailers ging er in 2012 dan ook flink op vooruit: met een stijging van 11,8% tegenover 2011 kwam die uit op 1,52 miljard. Een mooie stijging, ook al ligt die heel wat lager dan de gemiddelde groei van 22 procent die in heel Europa werd opgetekend.
Vertrouwen in de toekomst
Toch hebben de Belgische online handelaars het volste vertrouwen in de toekomst van online shoppen: niet minder dan negentig procent van hen is ervan overtuigd dat het aantal elektronische aankopen in 2013 verder zal stijgen en ervoor zal zorgen dat online bedrijven hun groei kunnen voortzetten.
Becommerce-voorzitter Patricia Ceyssens zei onlangs nog in een interview dat de online handel langzaam maar zeker evolueert tot een volwaardige tak van de Belgische economie. Belangrijk gevolg van deze evolutie is dat online bedrijven nu ook meer personeel in dienst nemen. Vooral IT’ers en online marketeers staan bovenaan de lijst van aan te werven krachten.
Uit een onderzoek dat BeCommerce uitvoerde bleek dat de Belgische webshops drie keer meer verkopen registreerden via een smartphone of een tablet in vergelijking met een jaar eerder. Retailers investeren dan ook steeds meer in gespecialiseerde applicaties: bijna negentig procent van hen heeft dan ook een aparte website voor mobiele surfers.
Online-shopper steeds vaker ook online-verkoper
Een belangrijk bijverschijnsel van elektronisch winkelen is dat steeds meer consumenten ook zelf als verkoper optreden. Veiling- en zoekertjessite 2dehands.be, sinds 2010 marktleider in België, kon in het eerste kwartaal van dit jaar een stijging van dertig procent noteren in het aantal bezoekers.
“Terwijl internetgebruikers vroeger vooral passief consumeerden, verhandelen ze nu steeds meer zelf via het internet“, aldus de zoekertjessite. 2dehands.be gaf ook aan dat vroeger vooral technologische apparatuur werd verhandeld, terwijl vandaag vooral de rubrieken “huis en meubelen”, “kind en baby” en “kleding” tot de drukst bezochte behoren.
Eerste mobiele shoppingcenter
Hoe dan ook, het einde van revolutionaire ontwikkelingen in de wereld van e- en m-commerce is nog lang niet in zicht. Om klanten op hun wenken te bedienen en online shoppen steeds makkelijker en aantrekkelijker te maken, zullen online bedrijven nieuwe applicaties blijven ontwikkelen en hun aanbod de komende jaren nog aanzienlijk uitbreiden.
Zo werd onlangs het allereerste mobiele winkelcentrum gelanceerd, dat de naam Tinyview meekreeg. Het gaat om een mobiele site en applicatie die vijftig online retailers samenbrengt. Raj Lalwani, die de applicatie ontwikkelde, maakt het op deze manier mogelijk om uitgebreid en makkelijk in verschillende winkels te shoppen. Amazon, Wal-Mart, Target, Abercrombie & Fitch, Macy’s, Nordstrom, Forever 21 en Urban Outfitters hebben allemaal een eigen stek in Tinyview. (MR/GDW)