Carrefour heeft er een vrij degelijk derde kwartaal op zitten, met betere cijfers voor Frankrijk, België en Brazilië. Ook de e-commerceactiviteiten groeien fors, maar in Spanje en Italië blijft het moeizaam lopen.
Hypermarkten stabiel
De Franse retailer realiseerde een omzet van ruim 21 miljard euro in het derde kwartaal, een groei met 2,1% op vergelijkbare basis. Goed nieuws voor de groep is de verbetering van de cijfers in thuisland Frankrijk, waar de hypermarkten na de dalende omzetten van de voorbije kwartalen de verkoop wisten te stabiliseren, terwijl de supermarkten en de buurtwinkels erop vooruit gingen.
Ook voor België ogen de resultaten beter dan in de moeilijke eerste jaarhelft die onder andere door stakingen werd geplaagd: een vergelijkbare groei van 0,5% en een omzet van 1,1 miljard euro. Over de eerste negen maanden van het jaar bedroeg de omzet goed 3,1 miljard, dat is nog steeds een terugval met 1,1%.
Elders in Europa was er groei in Polen en Roemenië, maar achteruitgang in Spanje (-2,7%) en Italië (-4,4%). Beterschap ziet de retailer tevens in Latijns-Amerika en Azië. E-commerce groeide met meer dan 30%.
Uitrol Act for Food
Het communiqué benadrukt de sterke vooruitgang die de groep boekt met zijn transformatieplan Carrefour 2022: het omnichannelaanbod wordt uitgebreid in alle markten, net als het huismerkassortiment. De hypermarkten verkleinen hun verkoopoppervlakte en vooral hun non-foodaanbod. In België worden vijf hypermarkten omgebouwd tot supermarkt tegen eind november.
De retailer investeert verder in kleinere buurtwinkel- en gemaksconcepten. Het plan om de operationele efficiëntie te verbeteren zit op schema en het Act for Food programma kent een internationale uitrol. De inkoopallianties met Système U en Tesco zijn sinds kort operationeel en zullen vanaf volgend jaar zichtbaar bijdragen tot de resultaten, belooft het bedrijf nog.