Het Australische luxecosmeticamerk Aesop heeft een eerste Belgische winkel geopend in Antwerpen. Het merk, dat duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, is voortaan te vinden op de hoek van de Kammenstraat en de Lombardenvest.
Conversatie in plaats van conversie
De natuurlijke verzorgingsproducten van Aesop maken wereldwijd furore: sinds de oprichting in 1987 is het merk de grootste exporteur van schoonheidsproducten van Australië. Vandaag heeft het merk zo’n 220 eigen winkels, maar is het vooral te vinden in warenhuizen en luxe-parfumeriezaken. Koploper in het assortiment is handzeep, maar er zijn ook huid- en haarverzorgingsproducten, tandpasta en natuurlijke geurtjes te vinden.
Net zoals de verpakkingen staan ook de eigen winkels garant voor strak design en no-nonsense luxe. Bij Aesop draait de winkelbeleving niet om conversie, maar om conversatie – een subtiel verschil: klanten worden uitgenodigd om in elke winkel meteen de bekende handzeep van het merk uit te proberen, een kopje thee te drinken en verschillende producten door een Aesopian (zoals de winkelbedienden in het bedrijf worden genoemd) te laten inmasseren. Ondertussen knopen zij een gesprek met de klanten aan om naar hun noden te peilen.
Elke winkel krijgt uniek (top)design
Je betaalt er bij Aesop wel wat voor: de premium-prijzen dragen bij tot het imago van het merk, dat zelfs is uitgegroeid tot een statussymbool. Ook de (licht)groene filosofie van Aesop past in de tijdsgeest: de producten bevatten vooral natuurlijke ingrediënten, maar niet exclusief. Het merk is echter tegen ‘greenwashing’ en communiceert daar dan ook eerlijk over. “Sommige ingrediënten werken nu eenmaal beter in kunstmatige vorm. De etiketten tonen netjes de hele lijst ingrediënten”, aldus mede-oprichtster Suzanne Santos in De Tijd. Niettemin probeert het merk de ecologische voetafdruk te beperken, onder meer dankzij de sobere en navulbare verpakkingen.
De inrichting van de nieuwe Antwerpse winkel is helemaal uniek en op maat van de locatie ontwikkeld door Aesop, zoals het dat met elke eigen winkel doet. Die moeten daarbij een serene familiariteit, maar ook een lokale eigenheid, uitstralen. Zo werkte het merk al samen met verschillende van ‘s werelds meest vooraanstaande architecten en designbureaus.