Albert Heijn gaat de slimme speakers Google Home en Google Home Mini in haar winkels verkopen. In de strijd om ‘voice commerce’ schaart Ahold Delhaize zich achter Google.
Ahold Delhaize kiest voor Google
Albert Heijn ziet de spraakassistent van Google, en dus ook de Home-apparaten die ermee zijn uitgerust, als een kook- en boodschappenhulp. Google Home is immers te vergelijken met Amazon Echo en spraakassistent Siri van Apple. Ook Facebook zou eigen stemgestuurde speakers aan het ontwikkelen zijn. De grote technologiespelers maken zich immers klaar voor ‘voice’ of ‘conversational commerce’ – shoppen via je stem – als de volgende grote retailrevolutie na e-commerce. Er wordt verwacht dat klanten die zich aansluiten bij een van de aanbieders van spraakassistentie trouw zullen blijven aan dat platform voor een groot deel van al hun uitgaves.
Onder het motto ‘alles om Amazon buiten te houden’, legt Ahold Delhaize haar eieren in het mandje van Google. Eerder gingen Bol.com en Albert Heijn ook al mobiel in zee met Google Assistent, van zodra deze in het Nederlands beschikbaar werd. Met de app van AH kunnen klanten op hun Android-smartphone of -tablet recepten zoeken en de ingrediënten toevoegen aan hun boodschappenlijstje.
Vanaf 24 oktober zijn de speakers te koop in de supermarkten van Albert Heijn. Online zijn ze al op voorhand te bestellen.