Supermarktketen Casino gaat mee met de trend en opent in de buurt van de Champs Elysées een kassaloze winkel. Die wordt zo een Franse variant op het concept van Amazon Go-supermarkten in de Verenigde Staten.
Winkelervaring
De blikvanger van het nieuwe concept is de gezichtsherkenningstechnologie die klanten toestaat om online af te rekenen met de Casino App of te betalen bij de self-servicekassa’s. Volgens CEO Tina Schuler probeert Casino met dit concept om een plek te creëren die het winkelen gemakkelijk en leuker maakt en waar klanten producten kunnen testen en proeven voordat ze deze kopen – en waar ze de producten zelfs in de winkel mogen opeten, op elk moment van de dag of nacht. De nieuwe winkel zal over een aanbod beschikken van in totaal 6.000 producten, waaronder organische groenten en fruit.
Net zoals alle andere retailers probeert Casino zich met het nieuwe concept aan te passen aan de uitdagingen van online winkelen. Naast die dreiging verweert Casino zich ook tegen de bezorgdheid van haar investeerders over de schuldenlast en de hevige concurrentie binnen Frankrijk, waardoor de aandelen sinds het begin van het jaar al met 30% in waarde daalden. Blijkbaar wees Casino vorige maand een poging tot overname van Carrefour af, hoewel de grotere rivaal ontkende een aanbod gedaan te hebben.
Niet de enige
Casino is geen alleenstaand geval met dit soort experimenten: begin dit jaar testte het Britse Sainsbury’s een nieuwe technologie die klanten de optie geeft om hun boodschappen simpelweg uit de rekken te halen en de winkel uit te wandelen. Ook Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, experimenteert momenteel met een systeem waarbij klanten de producten moeten scannen op hun smartphone om later af te rekenen. Het voorbeeld van Amazon Go is algemeen bekend, en dichter bij huis test ook Albert Heijn Tap to go-winkels in Amsterdam.