Nu het stadsbestuur van Oudenaarde volop inzet op de heropleving van het handelsleven in de stadskern, ziet het ernaar uit dat de eigenaar van het Retailpark N60 zijn uitbreidingsplannen mag opbergen. Die belooft echter flink weerwerk.
Bouwvergunningsaanvraag overdoen
Slecht nieuws voor Philippe Branteghem van projectontwikkelaar Abli (Active Belgian Land Investments), die er al langer van droomt om het retailpark langs de drukke N60 in Eine uit te breiden. Hij ziet die plannen nu zwaar gehypothekeerd: de Oudenaardse gemeenteraad wil met een nieuwe stedelijke verordening het handelsleven in de stadskern, die met flink wat leegstand kampt, nieuw leven inblazen. Daar hoort een verbod bij om nog winkels te beginnen op bepaalde plaatsen, inclusief langs de N60.
Nadat Oudenaarde eerder al de bouwvergunning had geweigerd en de investeerder toch groen licht kreeg van de provincie, was de stad naar de raad voor vergunningsbetwistingen getrokken. Die bevond de motivatie van de provincie te licht om het koopcentrum te laten uitbreiden, en dus moet de procedure voor de bouwvergunningsaanvraag helemaal worden overgedaan. De nieuwe stedelijke verordening maakt een goede afloop nu hoogst onzeker.
Volksraadpleging
“Hoe is het mogelijk dat een liberaal stadsbestuur, dat mij jaren geleden nog heeft verzekerd dat wij hier wél mochten bouwen, zo’n bocht neemt?”, sneert Branteghem in Het Laatste Nieuws. “Retailpark N60 is geen concurrent voor het centrum, waar je een ander soort winkels hebt: wij vullen elkaar aan”, zegt hij. “Politici willen maar niet begrijpen dat ik winkels aantrek die toch niet in de stadskern geïnteresseerd zijn. Grote zaken als Torfs, Zeb en JBC zouden nooit naar Oudenaarde gekomen zijn als wij die niet de plaats hadden gegeven. In het centrum heb je voor zulke winkels van die omvang gewoon niet de ruimte.”
De ondernemer is ervan overtuigd dat het publiek de uitbreiding wél gunstig gezind is en heeft daarom een marketingbureau gevraagd een enquête te organiseren. “De volksraadpleging zal niet alleen gebeuren via sociale media, maar ook op het terrein. Op de dag van de verkiezingen zullen enquêteurs in de buurt van de stemlokalen staan om aan mensen te vragen wat zijn vinden over de noodzaak van meer handelszaken.” Hij investeerde naar eigen zeggen 12 miljoen euro in het huidige winkelcentrum en met de uitbreiding is een bedrag van nog eens 5 miljoen gemoeid.