SmartWithFood, een spin-off van Colruyt Group, bestaat uit een multidisciplinair team dat dankzij AI en ‘machine learning’ bewuste voedingskeuzes kan faciliteren. Wat dat concreet betekent, kan je leren op het RetailDetail Food Congress op donderdag 4 oktober.
Een gezin op vijf moet etiketten controleren
“Meten is weten en als we meten wat we eten, kunnen we allemaal beter en gezonder leven”, zegt het cliché. SmartWithFood is daarom een digitale bruggenbouwer tussen voeding en de consument, vat businessmanager Ignace De Nollin samen. Wat gestart is als een project van Colruyt Group om de beschikbare data over voedingsproducten duidelijker en transparanter met de consument te delen, werd een volwaardige dochteronderneming die het voor retailers en de consumenten internationaal makkelijker moet maken om de juiste producten, volgens ieders specifieke voedingswensen en -noden, eenvoudig in het winkelmandje te krijgen.
“Eén op vijf gezinnen moet het etiket lezen om te zien of een product of maaltijd binnen hun voedingsprofiel past, of dat nu gaat om allergenen, persoonlijke voorkeuren of levensstijlen. Maar mensen zien door de bomen het bos niet en kunnen de etiketten moeilijk begrijpen”, legt De Nollin uit: “Vanuit die problematiek willen we oplossingen bieden en de weg naar het winkelmandje vergemakkelijken door gemak en personalisatie.”
Datawetenschappers, diëtisten en een dokter
Algauw merkten ze dat veel digitale productinformatie noch volledig, noch gestructureerd was, waardoor SmartWithFood het geweer van schouder veranderde. Het team is zich eerst gaan concentreren op de data zelf, omdat die 100% correct moet zijn alvorens er andere applicaties op te bouwen. Daarom hebben ze een multidisciplinair team opgericht met naast datawetenschappers ook diëtisten en zelfs een dokter.
Zo is SmartWithFood geëvolueerd van een consumentenapp (die vandaag al gebruikt wordt door duizenden klanten van Colruyt Group) naar een heus ‘data science’-platform. De spin-off ontwikkelt nog andere datagerichte oplossingen, zoals een Voedingskompas voor winkelformule Bio-Planet, en stelt haar platform internationaal ter beschikking van andere retailers.
Bepaalt je DNA morgen wat je eet?
Het SmartWithFood-platform kan op allerlei manieren helpen bewust te consumeren: zo kunnen filters inzake gezondheid, duurzaamheid, socio-economische factoren en de geografische herkomst van producten worden toegevoegd. De bedoeling is consumenten te ondersteunen om binnen hun specifieke productassortiment (aangepast aan hun voorkeuren en noden) te gaan zoeken. Zo kan je streekgebonden producten vinden, maar ook lactosevrije producten met een laag suiker gehalte én zonder kleurstoffen, legt Ignace De Nollin uit. “We volgen ook met interesse de bestaande projecten, die de mogelijkheden bekijken om via het DNA-profiel van mensen een aanbod helemaal op hun maat voor te stellen. Zo zetten DNAFit en OME concrete stappen op het gebied van hyperpersonalisatie ”
Inspireren en persoonlijk ondersteunen, daarmee wil SmartWihFood bewust helpen consumeren. “Veel mensen vragen zich af: zijn we wel gezond bezig? Door de consument centraal te zetten en inzage te geven in eigen data, zien we een groter bewustzijn en een positieve impact op het consumptiegedrag. We willen de mensen niet zeggen wat en hoe ze moeten consumeren, we willen hen de tools geven hier zelf bewust en naar eigen voorkeuren mee om te gaan. We hebben helemaal niet de intentie om een dokter of dietist te vervangen, wel willen we faciliteren met de juiste tools om de weg naar het juiste product te vinden.”
Voedingskompas voor Bio-Planet
Zo analyseert het Voedingskompas met jouw toestemming je aankoopgedrag en vergelijkt het dat met de voedingsdriehoek en met het koopgedrag van de gemiddelde andere deelnemer. Het platform geeft klanten zo gepersonaliseerd voedingsadvies: klanten die toestemming geven om hun aankoopgegevens te laten analyseren, krijgen wekelijks voedingsadvies op maat van hun gezin en kunnen zich laten begeleiden door een diëtist. Op die manier wil Bio-Planet haar klanten inzicht geven in hun eetgewoonten en helpen om bewustere voedingskeuzes te maken.
Bio-Planet is de eerste supermarktketen in België die een dergelijke service gratis aanbiedt. De biosupermarkt start met een eerste groep klanten en zal de komende zes maanden 1.500 gezinnen begeleiden naar een evenwichtiger eetpatroon. “Hierbij willen we bijdragen tot een duurzame gedragsverandering”, aldus De Nollin.
Van het kookboek recht in het winkelmandje
In tussentijd maakt SmartWithFood alvast ook recepten ‘shoppable’. De Nollin: “De vraag wat we gaan eten vanavond is in Google nog steeds de meest gestelde als het over voeding gaat. Er circuleren daarom heel wat kookboeken en recepten, maar de weg van inspiratie naar het winkelmandje is lang. Onze ambitie is de complexiteit weghalen en recepten meteen ‘shoppable’ maken.”
Technologie maakt het vandaag mogelijk om echt gemak te brengen, meent de manager: “Vanuit de verschillende ’touchpoints’ maken we de weg naar een digitaal winkelmandje mogelijk. Dit is een echte win-win voor de consument (gemak, inspiratie en personalisatie) en de retailer (optimale conversie). Stel je voor dat je een foto neemt van je favoriete menu en dat dan onmiddellijk in je digitale boodschapmand zit, rekening houdend met je noden en voorkeuren?”
Ecosysteem uitbouwen – samen met anderen
De ultieme droom: consumenten bewust laten consumeren om zo gezonder te leven. Om dat te doen – en natuurlijk geld te verdienen – wil SmartWithFood een sterk ecosysteem uitbouwen met verschillende oplossingen en partners.
En wat voor voeding kan, kan ook voor andere categorieën. Het is nog verre toekomstmuziek, maar het platform van SmartWithFood zou ook kunnen gebruikt worden voor andere sectoren. Ook daar gaat het om complexe producten met vele ingrediënten, en is het een zoektocht voor consumenten om het voor hen juiste product te vinden, hint De Nollin.