Naar schatting meer dan 50.000 mensen bezochten dit weekend in Antwerpen het technologiefestival SuperNova. Vier dagen lang toonden innovators en bedrijven wat de toekomst van wonen, werken, eten, sporten en uiteraard winkelen wordt.
Van slimme koelkast tot dansende robots
Het was aanschuiven dit weekend om een bezoekje te brengen aan de toekomst van wonen en winkelen. Onder grote belangstelling deed retailhub, het retailinnovatiecentrum van RetailDetail met 1.250m² aan concreet toepasbare technologie van hologrammen tot robots, uitzonderlijk de deuren open voor iedereen.
Duizenden mensen ontdekten zo het appartement van de toekomst, met onder andere een slimme koelkast, en gingen voor het eerst virtueel naar de supermarkt met een VR-bril. In de lingeriewinkel van de toekomst kwamen dames (en enkele heren) dan weer hun perfecte behamaat te weten dankzij de slimme spiegel van Van de Velde. Die maakt een 3D-projectie van je buste, zodat je nooit meer opgemeten hoeft te worden.
Van uitgestorven varkens tot insectenvlees
Technologie geeft ook de toekomst van hoe we bouwen, sporten, eten en ons verplaatsen mee vorm. Aangezien het een heet hangijzer is, besteedde SuperNova bijvoorbeeld veel aandacht aan mobiliteit: niet alleen tekenden elektrische en zelfrijdende auto’s present, zelfs ’s werelds eerste vliegende wagen was er te zien, net als drones voor ter land, ter zee en natuurlijk in de lucht.
Andere blikvangers waren hologrammen, gaande van personaliseerbare schoenen tot je eigen anatomie, 3D-printers en -scanners, hoogtechnologische kledij en varkens van een ras dat na uitsterving opnieuw tot leven is gewekt. In de supermarkt en op ons bord gaan we volgens SuperNova nochtans naar labovlees, insectenburgers en gewoon binnenshuis gekweekte gewassen.
Verwachtingen ver overtroffen
De eerste editie van het technologiefestival overtrof dan ook ruim de verwachtingen van organisatoren Scale-ups.eu en Flanders DC. “Alleen al in de Waagnatie passeerden zondag 13.000 mensen. We gaan sowieso ver boven de doelstelling van 15.000 bezoekers”, aldus Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC, in HLN. Exacte bezoekersaantallen zijn weliswaar nog niet bekend.
Vrijdag ontving de conferentiehal van SuperNova alvast duizenden professionals om naar innovatie-experten en topondernemers, van marketeer Seth Godin tot RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, te luisteren. Voorafgaande aan het publieksevenement op het Antwerpse Eilandje was er donderdag en vrijdag immers nog een tweedaagse voor professionals, met sprekers, een talentbeurs en pitch-mogelijkheden voor innovatieve startups.