De Zweedse modereus H&M heeft in het voorbije derde kwartaal zijn omzet met 9% zien stijgen. De winst daalde echter wel, als gevolg van de implementatie van nieuwe logistieke systemen.
9% meer omzet
De omzet inclusief btw van de modegroep steeg naar 64,8 miljard Zweedse kronen (6,3 miljard euro), dankzij een stijging van de online omzet met maar liefst 32%. Netto klom de omzet met 4% naar ruim 55,82 miljard kronen (5,4 miljard euro). “De mode-industrie blijft onderhevig aan snelle veranderingen en de H&M-groep beleeft een spannende transitieperiode“, zegt CEO Karl-Johan Persson. “Ons transformatiewerk heeft bijgedragen tot een gestage verbetering van de omzetontwikkeling met een stijgend marktaandeel in de meeste markten, vooral in Duitsland, Zweden, Oost-Europa, Rusland en China.”
“In de VS, Frankrijk, Italië en België werden de winkelverkopen echter negatief beïnvloed door problemen bij de introductie van nieuwe logistieke systemen in die landen”, klinkt het evenwel. Die kinderziektes oplossen ‑ “wat intussen grotendeels is gelukt” ‑ kostte de groep zo’n 400 miljoen Zweedse kronen extra, en dat heeft een flinke impact op de winst: die zakte van 3,8 miljard naar 3,1 miljard kronen (290 miljoen euro).
H&M, dat in 1947 werd opgericht en winkelketens als COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home, Arket en Afound overkoepelt, opende dit jaar al 173 nieuwe vestigingen en sloot er 99. Dat brengt het totaal op ruim 4.800 fysieke verkooppunten in 70 markten. Daarnaast is de groep ook online actief in 47 landen.