Een warmere winkelomgeving, yogalessen en espresso: dat zijn enkele ingrediënten waarmee moderetailer H&M opnieuw relevanter wil worden voor de consument. De keten opende zopas een vernieuwende conceptwinkel in Stockholm.
Warmer gevoel
Met zijn houten vloeren, brede gangen, ruime paskamers, weelderig groen en een koffiehoek contrasteert de nieuwe pilootwinkel fel met het vertrouwde beeld van een H&M-vestiging. Na gesprekken met klanten wilde de retailer een warmer en meer persoonlijk gevoel creëren. “Het hele kwaliteitsniveau moet omhoog: minder items, een mooiere presentatie van de goederen. We willen meer verkopen met minder,” verklaart CEO Karl-Johan Persson aan het agentschap Reuters. En dat op een kostefficiënte manier.
De keten wil onder andere haar aanbod beter afstemmen op lokale noden. Deze winkel bevindt zich in de ‘betere wijk’ Karlaplan en mikt op koopkrachtiger consumenten, met luchtige presentatiemeubels waarin de wat hoger gepositioneerde collecties van de keten meer ruimte krijgen. Ook gaat de winkel meer events organiseren voor zijn clubleden: trendpresentaties, modeshows, yogalessen…
H&M heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op onlineverkoop en op de lancering van nieuwe merken als Cos en Arket. Daardoor werden de traditionele H&M-winkels wat verwaarloosd. Het bedrijf kampt al een tijdje met tegenvallende resultaten en grote onverkochte stocks en kondigde een tijd geleden aan dat het flink wat onrendabele winkels zou sluiten. Ook opende de keten de nieuwe outletformule Afound. Recent toonde de retailer wel verbetering dank zij logistieke ingrepen.