De deal tussen Michael Kors en Versace is een feit: Michael Kors koopt het Italiaanse modehuis voor 1,8 miljard euro. Creatief directrice Donatella Versace blijft de leiding over de artistieke richting van het merk houden.
“Zeer opwindend moment voor Versace”
De Amerikaanse luxemodegroep Michael Kors neemt voor 2,1 miljard dollarhet jaren negentig-icoon Versace over. Het nieuws, dat eerder deze week al werd gefluisterd, is vandaag officieel bevestigd. Artistiek directeur Donatella Versace, die sinds de dood van haar broer Gianni in 1997 de creatieve leiding heeft over het merk, sprak de overname uit in een mededeling aan het personeel.
“Dit is een zeer opwindend moment voor Versace,” aldus Donatella Versace in de mededeling: “Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik het bedrijf overnam samen met mijn broer Santo en dochter Allegra. Santo, Allegra en ik erkennen dat deze volgende stap Versace toelaat om zijn volledige potentieel bereiken.”
Michael Kors wordt Capri
Investeerdersgroep Blackstone, die zelf met het idee voor de verkoop kwam, geeft zijn belang van 20% in het modehuis door aan de groep achter Michael Kors, en ook de familie Versace (die nog 80% van de aandelen had) doet zijn aandelen van de hand. In ruil krijgt het wel een participatie in het nieuwe fusiebedrijf: de modegroep Michael Kors Holdings verandert na de overname de naam in Capri Holdings.
Onder Capri vallen nu drie grote modehuizen: Michael Kors Collection, Jimmy Choo en Versace. Aan het roer van de holding blijft Michael Kors-CEO John Idol, tot grote vreugde van Donatella Versace: “We zijn allemaal heel enthousiast om lid te worden van een groep onder leiding van John Idol, die ik altijd heb bewonderd als zowel een visionair als een sterke en gepassioneerde leider. We geloven dat het essentieel is om deel te nemen aan deze groep voor het succes van Versace op de lange termijn.”
Capri Holdings is alvast van plan om het aantal winkels van Versace uit te breiden van 200 naar 300. Ook de omzet moet meer dan verdubbelen tot 2 miljard dollar, deels door meer schoenen en accessoires te verkopen: in plaats van de huidige 35 moet 60% van de omzet in de toekomst van die categorieën komen.