Na twee jaar werken is de C&A in de Brusselse Nieuwstraat eindelijk geopend. Met 7400m² is het nu de grootste vestiging van België voor de modeketen, zes keer groter dan een gemiddelde vestiging.
Paradepaardje in strijd tegen e-commerce
De vernieuwing van de winkel kostte maar liefst 10,5 miljoen euro, maar daarvoor kreeg de keten wel een mooi resultaat. De winkel kreeg er een extra verdieping bij en huisvest nu de grootste heren- en kinderafdeling van Brussel. “Ondanks de concurrentie en de opkomst van online, blijven wij heel sterk geloven in onze fysieke winkels, dicht bij onze klanten”, legt Belgisch topman Eric Brenninkmeijer uit.
Het paradepaardje moet de vernieuwde winkel in Brussel zijn, die ook al profiteert van de opvallende architectuur van het beschermde pand: bij de renovatie is de gevel van architect Léon Stynen gerestaureerd en, passend in die stijl, is het dak van de winkel volledig uit glas gemaakt. Trouw aan haar nieuwste winkelconcept heeft C&A ook hier voor elke doelgroep specifieke werelden gecreëerd. Het jongerenlabel Clockhouse kreeg zelfs een eigen ingang via het Martelarenplein, zodat de keten er andere muziek kan draaien en kan “spelen met felle kleuren en hippe styling”.
C&A heeft 50 miljoen euro uitgetrokken om in drie jaar tijd 75% van zijn winkels te vernieuwen, en winkels die nog niet onder handen zijn genomen krijgen de komende jaren een make-over. In de toekomst wil de C&A verder vooral het productaanbod verruimen en meer klanten aantrekken. “We hebben ondanks een verschuivende markt ons marktleiderschap in België de voorbije jaren weten te verstevigen naar 9% marktaandeel en kunnen in 2017 een mooie omzetgroei van 3,2% voorleggen. Al wil dat niet zeggen dat we op onze lauweren rusten. We zitten op koers”, aldus Brenninkmeijer.