Volgens de BeCommerce Market Monitor hebben Belgische consumenten in het eerste semester van 2018 online reeds 5,29 miljard euro uitgegeven, goed voor een stijging van 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Belgen zien voordelen
Daarnaast is in verhouding met het eerste semester van 2017 ook het aantal online aankopen met 5 procent toegenomen. “Concreet gaat het in de eerste helft van dit jaar al om zo’n 44,2 miljoen aankopen. Steeds meer Belgen doen hun aankopen tegenwoordig online én daarbovenop merken we ook elk kwartaal een toename in het aantal aankopen. België begint eindelijk de voordelen van e-commerce in te zien”, vertelt Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.
De online markt is intussen zowel in Vlaanderen als in Wallonië en Brussel goed voor 18 procent van de totale bestedingen. De uitgaven groeien met 9 procent in Vlaanderen en 7 procent in Wallonië en Brussel. Tickets voor reizen en attracties blijven de populairste aankopen. In Vlaanderen is er een forse stijging van het online aandeel van speelgoed: dat bedraagt nu 47 procent, tegenover 28 procent in het eerste semester van 2017. Meer dan een verdubbeling dus. In Wallonië en Brussel is de winnaar sport & recreatie, goed voor een aandeel van 30 procent.
Smartphone in opmars
De Belg kiest bij het online winkelen steeds vaker voor de smartphone. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2018 maar liefst 24 procent van alle kopers voor minstens één online aankoop gebruik van hun smartphone versus 22 procent vorig jaar. Dit versterkt de derde positie die de smartphone momenteel bekleedt en doet de tweede plaats die voorlopig nog toebehoort aan de desktop met 32 procent stilaan in het gedrang komen. Op de eerste plaats staat met 55 procent nog steeds de laptop.
Ongeveer de helft van de online kopers heeft voor hun aankopen ook in het tweede kwartaal van 2018 gebruik gemaakt van Bancontact. Op de tweede plaats staat de kredietkaart, die stilaan aan belang afneemt als betaalmiddel. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2017 nog 49 procent van de Belgen gebruik van zijn kredietkaart voor minstens één online aankoop, tegenover 45 procent nu. PayPal weet daarentegen zijn de derde positie te versterken met 27 procent van de online kopers.