De aandelen van de Duitse e-tailer Zalando kregen een klap van 19%, nadat het bedrijf waarschuwde voor lagere verkoop- en winstcijfers. Door de lange zomer werden dure items als jassen minder gekocht, aldus de Duitsers.
Omzet én winst krijgen klap
Zalando stelde de vork voor de winstverwachting bij naar 150–180 miljoen euro, fors minder dan de eerdere 220–270 miljoen. De verwachte omzetgroei werd bijgesteld naar ongeveer 20%, ook dat is flink onder de eerder vooropgestelde vork. Vooral het derde kwartaal zou bijzonder teleurstellend zijn: het bedrijf verklaarde dat “augustus en september 2018 zijn gekenmerkt door aanhoudende hoge temperaturen in heel Europa, waardoor de vraag afnam”. Als gevolg hiervan moest het bedrijf noodgedwongen meer kortingen aanbieden dan in het afgelopen jaar: verkopen tegen “volledige prijs en hogere marge” daalden sterk.
“Toch blijft ons groeiverhaal intact“, meent CEO Rubin Ritter: “Ondanks de uitdagende markt investeren we in groei en blijven wij toegewijd aan ons doel om het zakencijfer tegen 2020 te verdubbelen”. Vorige maand zette Zalando deze uitspraak alvast kracht bij, toen het aangaf twee nieuwe outletwinkels te openen en nog meer openingen te plannen.
Jubileum in mineur
Zalando werd in september 2008 gesticht als online winkel voor teenslippers, maar is inmiddels de grootste modewebshop van Europa met een recente halfjaaromzet van 2,5 miljard euro. Het bedrijf heeft 24,6 miljoen actieve klanten in 17 markten en voegde eerder dit jaar cosmetica, parfums en schoonheidsproducten toe aan zijn aanbod, in de hoop een nieuwe omzetstroom te genereren.
In augustus gaf het bedrijf echter een eerste omzet- en waarschuwing af door de lange, warme zomer af. Daarna ging het bergafwaarts met de prijs van het aandeel, met als dieptepunt de -19% naar 34 euro: dat was de laagste notering in twee jaar tijd. Zalando benadrukt echter dat het nog altijd significant beter presteert dan de mode branche in het algemeen.