De naam of foto van een sterrenchef op een bereide maaltijd in de supermarkt is geen garantie op evenwichtige voeding: in Frankrijk blijken kant-en-klaarmaaltijden van bekende chefs kwalitatief niet te voldoen aan hun imago en soms ronduit misleidend.
Lage voedingsscores voor sterrenmaaltijden
Bereide maaltijden waar Franse topchefs hun naam aan verbinden, zijn niet beter of evenwichtiger dan andere voedingsproducten in de supermarkt. Omroep Franceinfo en Foodwatch onderzochten 65 bereide maaltijden van chefs, van babypotjes van Ghislaine Arabian tot gevulde deegwaren van Thibault Sombardier. Slechts 24 producten krijgen een groene Nutri-Score, wat betekent dat ze een goede voedingswaarde hebben. Op het gros van de onderzochte maaltijden wordt de, weliswaar omstreden, Nutri-Score dan ook niet geafficheerd.
In sommige gevallen zijn de claims van de sterrenchefs, die hun waren aanprijzen, ronduit misleidend: zo zouden de maaltijdshakes voor Feed van tweesterrenkok Thierry Marx als “Rolls Royce van de voeding” 100% biologisch zijn. De aardbeienvariant is niet alleen niet biologisch, de zogenaamd verse aardbeien in het product zijn ook gevriesdroogd.
Niet “zo goed als in een toprestaurant”
In andere producten van gereputeerde topchefs vindt Foodwatch E-nummers die door sommige voedingsdeskundigen als gevaarlijk worden bestempeld en andere controversiële additieven, zoals palmolie en toegevoegde suikers. Zo ook de pasta van Thibault Sombardier, die zijn supermarktmaaltijden als “net zo goed als in een toprestaurant” aanprijst. De chef kan het weten, want hij heeft zelf aan de voet van de Eiffeltoren het sterrenrestaurant Antoine.
“De samenwerking tussen een chef en een merk is niet noodzakelijk synoniem voor kwaliteit en betekent niet dat je er blindelings op mag vertrouwen”, besluit Ingrid Kragl, informatiedirecteur bij Foodwatch in Frankrijk. “Men verkoopt je een droom, maar als je de ingrediëntenlijst bestudeert, zie je een kloof tussen wat ze beloven en wat je koopt.”
Samenwerkingen van duizenden tot honderdduizenden euro’s
Voor de fabrikanten brengt de associatie met een gereputeerde chef-kok een kwaliteitsimago bij, geeft Jean-Michel Juillet van maaltijdproducent Lustucru Rivoire & Carret toe, ook al kost het partnership hen tot zelfs honderdduizenden euro’s. “Het is een investering voor ons merk, het gaat niet om zomaar enkele duizenden euro’s. Het zijn aanzienlijke sommen, maar die worden ruimschoots goedgemaakt door het imago en het engagement van de chef”, aldus nog Juillet.
Op het onderzoek van Foodwatch reageren enkele chefs dat ze hun best doen om hun ingrediëntenlijst zo ‘clean’ mogelijk te krijgen en dat ze hier ook nog verdere verbetering in willen brengen, maar dat ze ook beperkt zijn omwille van houdbaarheids- of andere vereisten voor het distributiekanaal.