Carrefour belooft voortaan de laagste prijzen in bio: vindt een klant zijn product ergens anders toch goedkoper, dan betaalt de supermarktketen het verschil terug. Carrefour wil Belgen zo “beter doen eten”.
Verplichte voedseltransitie volgens Carrefour
Het internationale programma Act For Food van Carrefour komt amper een week na de bekendmaking naar België: de supermarktketen wil mensen via veertien engagementen beter doen eten. Dit programma is naar eigen zeggen het eerste, concrete initiatief van het Transformatieplan van Carrefour, al was ook de ingrijpende ontslagronde in januari onderdeel van hetzelfde grootschalige plan.
Carrefour wil via Act For Food “de belangrijkste partner bij de voedseltransitie” worden. De Franse distributiegroep is immers overtuigd dat “de voedseltransitie de grootste uitdaging van de 21e eeuw is”: volgens de retailer moeten we met zijn allen gezonder en ook duurzamer gaan eten. Waarom? “Omdat we tegen 2050 maar liefst 9,5 miljard monden zullen moeten voeden, de natuurlijke bronnen elke dag meer en meer uitgeput geraken en er veel te veel voeding verspild wordt”, klinkt het.
‘Rode telefoon’ voor bio
In België wordt het eerste van de veertien engagementen goedkopere biovoeding. Carrefour BIO, niet toevallig enkel en alleen het huismerk, moet het goedkoopste biomerk van België worden. Als een klant toch elders een vergelijkbaar bioproduct goedkoper vindt, betaalt Carrefour het verschil terug. Komt bekend voor? De ‘rode telefoon’ van Carrefour geeft weliswaar geen centen terug: klanten krijgen het verschil terugbetaald in bonuspunten.
Carrefour BIO heeft vandaag een assortiment van 1500 verschillende voedings- en andere producten, dat in de toekomst ook nog verder moet worden uitgebreid. “Bioproducten hebben een hogere voedingswaarde, zijn gezonder, hebben meer smaak en bevatten gegarandeerd geen schadelijke stoffen. Bovendien helpt biologische landbouw mee in de strijd tegen de klimaatverandering”, luidt de redenering.