Het Britse modehuis Burberry stopt met het vernietigen van kleding die niet werd verkocht, en in één adem ook met het gebruik van bont. Hedendaagse luxe moet sociaal en ecologisch verantwoordelijk zijn, klinkt het.
“Luxe is sociaal en ecologisch verantwoordelijk”
“Hedendaagse luxe betekent dat je sociaal en ecologisch verantwoordelijk bent”, verklaart CEO Marco Gobbetti in een persbericht: “Op de lange termijn is dat de sleutel tot succes. Daar zijn wij bij Burberry van overtuigd.” De Britten stoppen dan ook met het vernietigen van onverkochte voorraden kleding, een praktijk die zeker in de luxesector wijdverspreid is. In juli kwam Burberry echter in het oog van de storm terecht toen uit het jaarverslag bleek dat de luxeretailer voor 100 miljoen euro aan overschotten van kleding, accessoires en parfums had vernield. Nu stopt het evenwel mee: in plaats daarvan worden de artikelen voortaan gerecycled of gedoneerd.
Ook met bont maakt Burberry komaf, waarschijnlijk dankzij een nieuwe strategie van topman Gobbetti, die sinds vorig jaar aan het roer staat van het luxebedrijf. Gobbetti wil overigens meer naar gerichte collecties evolueren, met regelmatigere en kleinere collecties. “Het heeft geen zin om veel te blijven produceren. Door nauwgezet te ontwerpen, kunnen we gerichter maken en verkopen”, aldus de CEO in Business of Fashion.