Op 19 september opent Nespresso een 230 m² grote ‘flagship boutique’ op de Meir. Het winkelconcept is helemaal gericht op koffiebeleving en maakt gebruik van vernieuwende technologie.
De toekomst
“We hebben meer dan twee jaar gezocht om de perfecte locatie te vinden voor onze flagshipstore”, zegt ‘boutique director’ Jan Van Damme. “Op de Meir komt alles samen. Het is de meest bezochte winkelzone van de Benelux, een voetgangersparadijs waar mensen relaxed kunnen winkelen in ruime, statige panden met een historische achtergrond. Bovendien staat de Meir bekend als een innoverende retailzone, waar winkels experimenteren met touchscreens, intelligente pashokjes enzovoort. Die setting vonden wij heel belangrijk, want ook Nespresso schaaft continu aan nieuwe technologieën en belevingen. Onze nieuwe boutiques staan symbool voor het winkelen van de toekomst.”
De keuze voor Antwerpen is om nog een andere reden symbolisch, want de Antwerpse haven speelt een belangrijke rol voor Nespresso. Zowat 90% van alle Nespresso-koffie wereldwijd komt toe in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, om vervolgens naar het hoofdkwartier in Genève getransporteerd te worden.
RFID-technologie
Traditionele kassa’s zullen in de nieuwe winkel schitteren door afwezigheid: de medewerkers zijn voorzien van tablets. Gehaaste klanten kunnen in de zogenaamde ‘Zelf-selectie zone’ makkelijk en snel zelf een bestelling plaatsen. Je neemt de gewenste koffiecapsules uit de muur en stopt ze in een speciaal Nespresso-zakje in één van de vier geautomatiseerde kassa’s. Dankzij RFID technologie worden de capsules meteen herkend: gewoon afrekenen en klaar.
Achteraan bevindt zich een verticale tuin vol planten en een lichtkoepel. Hier maken de Nespresso-barista’s je wegwijs in de beste koffierecepten en leer je hoe je al die verschillende Nespresso-toestellen nu eigenlijk gebruikt. Een latte macchiato, cappuccino met perfect melkschuim of iced coffee: in de lab kitchen krijg je de basis snel onder de knie. Overigens speelt ook duurzaamheid een rol in het winkelconcept, want alle tafelbladen werden vervaardigd uit gebruikt koffiegruis.
Ook naar Luik
Dit najaar zullen ook de Luikenaars kennismaken met het vernieuwde boetiekconcept van Nespresso. In de zomer konden koffieliefhebbers al terecht in de pop-upwinkels in het Luikse Médiacité en in de rue Pont d’île. Eind oktober krijgt de bestaande boetiek een grondige make-over. Het netwerk breidt dus stelselmatig uit, met tot het einde van het jaar ook pop-ups in Brugge, Charleroi en Luxemburg. Sinds enkele maanden kan je ook Nespresso-capsules bestellen aan de digitale counter in 3 N-Points bij Delitraiteur in Ukkel, Waterloo en Nijvel. In oktober worden hier nog 8 extra N-points aan toegevoegd.