Tijdens de Discovery Days presenteerde Delhaize zopas de innovaties voor het najaar aan winkeldirecteurs, medewerkers en zelfstandige ondernemers. Gezondheid, smaak en gemak zetten de toon. Ook RetailDetail mocht komen proeven.
Nutri-score galore
U had het al gemerkt: Delhaize lanceerde zopas een grote campagne rond de lancering van de nutri-score, de kleurcode die consumenten eenvoudig informeert over de voedingswaarde van producten. Naast de televisiespot, printadvertenties en digitale campagne krijgt het voedingslabel ook op de winkelvloer de nodige aandacht. De retailer heeft flink wat promotiemateriaal voorzien: er valt de komende weken gewoon niet aan te ontsnappen.
Bio, bio, bio…
Als steeds meer fabrikanten en concurrenten volop inzetten op bio, mag de pionier terzake niet achterblijven. Dus is er keuze te over, in alle categorieën en niet alleen onder het Delhaize-huismerk. Biologische fairtradekoffiecapsules van Café Liégeois, biologische fairtradechocolade van Newtree, biologische speculaas van familiebedrijf La Confiance, biologische volle vruchtenyoghurt van Les 2 Vaches (een Normandische coöperatieve die door Danone verdeeld wordt)… en natuurlijk het zuivelgamma in samenwerking met de coöperatie Biomilk.be: melk, chocolademelk, room, yoghurt…
Veggie of vegan?
Het aanbod vleesvervangers was al niet mis en wordt aangevuld met vijf referenties van een nieuwe leverancier (Schouten Europe): vegan ‘kaas’schnitzel, bonenburger, tempehblokjes, quinoaburgher en granolaschnitzel. Trots pakt Delhaize ook uit met drie vegan kaasalternatieven van Violife die best eetbaar blijken (sneetjes, om te smeren en geraspt). Rauw, vegan, lactose- en glutenvrij zijn ook de gezonde snacks van Nats.
Lekker snacken
Delhaize introduceert in de winkels het nieuwe Apero Time-concept, met een overvloed aan verrassende tapas, hapjes en dips, om klanten te inspireren die van het aperitief iets bijzonders willen maken. Gezond zijn de ‘smart snacks’ van het Zweedse Gardschips, op basis van hummus, quinoa of linzen: minder vet, meer proteïnen, meer vezels en vooral verslavend lekker.
Ready to (h)eat
“Convenience is king”: het aanbod salades, bowls, wraps en bereide maaltijden blijft maar uitbreiden. Onder de blikvangers: een volledig vernieuwd gamma verse pastamaaltijden onder Delhaizemerk (gemaakt door Culinor) met verfijnde recepten tegen scherpe prijzen. We proefden ook een nieuw gamma authentieke diepvriespizza’s: met de hand gestretcht deeg dat de tijd kreeg om te rijzen, gebakken op houtvuur, wat leidt tot een luchtige krokante bodem. Eén variant heeft een saus op basis van champignons in plaats van tomaten, een zogenaamde pizza bianca. Onder het label No Mad Food zijn er wereldmaaltijden uit China, Japan, Indonesië, Thailand.
Ook opmerkelijk is het nieuwe verse maaltijdengamma Le Patron, dat exclusief ontwikkeld werd door en voor de zelfstandige ondernemers van de groep: een ruim assortiment hoogwaardige producten met een artisanale uitstraling en een eerder traditionele receptuur. De retailer waakt over de evenwichtige samenstelling (voldoende groenten, geen additieven) en de verpakkingen dragen dan ook nadrukkelijk de fameuze nutri-score.