Spadel, bekend van de watermerken Spa en Bru, dankt de warme zomer: ondanks een zwakke eerste jaarhelft zal de waterbottelaar over het hele jaar door de uitzonderlijke hitte toch meer winst maken.
Zomerhitte verzacht prijsdruk
Hoewel Spade de bedrijfswinst in de eerste helft van dit jaar met liefst 15% zag dalen, rekent de waterproducent nu toch op een winststijging voor het hele boekjaar. Met dank aan de hete zomer, want dankzij de warmte ging de waterverkoop fors de lucht in. Ook de winst zal daardoor in de tweede jaarhelft hoger uitvallen.
Het eerste halfjaar vertoonde weliswaar een aantal zorgwekkende trends: de Belgische waterproducent waarschuwt voor een prijzenoorlog. “De commerciële omgeving is alsmaar competitiever en wordt gekenmerkt door een sterke promotionele druk en een prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, klinkt het.
Winst valt, organische omzet stokt
Ook de stijgende grondstofkosten speelden mee, waardoor de bedrijfswinst in het eerste halfjaar met 16% ineenzakte. Het EBITDA kwam uit op 17,8 miljoen euro, oftewel 4,29 euro per aandeel. Met name in België en Nederland stond de winst onder druk. De nettowinst was 12,5 miljoen euro, een tiende minder dan een jaar eerder.
Voor de zomer stokte ook de organische omzetgroei: de omzetstijging bedroeg 0,5%, buiten de overname van de Bulgaarse sectorgenoot Devin gerekend. Die overname – de grootste ooit voor Spadel – hielp de Belgische waterproducent toch nog aan een omzettoename van 6%, goed voor 289 miljoen euro.