Twee keer langer dan voor fysieke winkel
De terugverdienhorizon van “minstens zes jaar” is niet alleen langer dan de handelaars zelf vooraf hadden ingeschat, maar ook twee keer zo lang als voor een bakstenen vestiging. “Bij een nieuwe fysieke winkel wordt er gerekend op een terugverdieneffect van drie jaar“, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Waar de prognoses voor online winkels in dezelfde lijn lagen, blijkt nu dat de investering zich veel trager terugbetaalt.”
Retailers onderschatten vooral de flexibele kosten: “Wie goed wil scoren bij Google, moet daar bijvoorbeeld zwaar voor betalen. De servicekost ligt ook hoger bij een online winkel, de logistiek blijft een uitdaging en in bijvoorbeeld de kledingsector kunnen de retours voor onvoorziene kosten zorgen”, aldus nog Dominique Michel.
“Geen weg terug”
Volgens de Comeos-topman is en blijft de druk op de marges de grootste uitdaging: “De grenzen zijn letterlijk weggevallen. Wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben, zoals de arbeidskost en fiscale druk, worden in de online wereld nog uitvergroot.”
Al kan de Belgische internethandel zich aan deze vaststelling optrekken: “Belgische consumenten kiezen nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden.” Gelukkig maar, want “de online investeringen moeten worden doorgezet: er is geen weg terug”, zo stelt Comeos.
37,5% groei voor internetsector
Online investeringen terugschroeven zou ook zonde zijn, want omzetmatig zit e-commerce in ons land in de lift. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro, zo becijferde de Boston Consulting Group: een groei met een mooie 37,5%.
“De Belgische surfer spendeerde in 2011 gemiddeld 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009″, aldus Filiep Deforche van BCG. “Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op.”
Volgens de internetspecialist ligt dat niet aan de infrastructuur, maar nog altijd aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten en aan het beperkte gebruik dat kleine en middelgrote ondernemingen nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kmo’s is volwaardig actief online, en “Dat is veel minder dan in de ons omringende landen”, aldus nog BCG.