Nog dit jaar gaan 20 winkels van Victoria’s Secret dicht. Het tij keert voor het lingeriemerk, dat last heeft van concurrentiedruk en de winstprognose voor dit jaar al twee keer naar beneden toe moest bijstellen.
Winst krimpt voor moederbedrijf L Brands
Naar aanleiding van teleurstellende kwartaalcijfers kondigt moederbedrijf L Brands aan dat Victoria’s Secret nog dit jaar twintig vestigingen afstoot. Zes van die winkels zijn al eerder dit jaar gesloten, veertien moeten dus nog dicht. Welke winkels dicht gaan, is nog niet bekend.
Het hele concern L Brands boekte een omzet van 2,98 miljard dollar (2,5 miljard euro, een mooie stijging ten opzichte van de 2,75 miljard dollar van een jaar eerder. De brutowinst kreeg echter wel klappen in het tweede kwartaal en zakte van 300,9 miljoen dollar naar 228,1 miljoen dollar (195 miljoen euro). Onder de streep haalde L Brands net geen 100 miljoen meer, waar dat vorig jaar nog 138,9 miljoen dollar was. Voor de tweede keer dit jaar verlaagde de groep daarop zijn jaarprognose.
Victoria’s Secret bloedt in prijsgevecht
Boosdoener is sexy dochter Victoria’s Secret, waar de omzet in de bestaande winkels met 1% is gezakt in het tweede kwartaal. Vooral het submerk Pink heeft het moeilijk. De lingerieketen voelt de scherpe concurrentie van andere en nieuwe merken, waardoor het zich genoodzaakt zag fikse prijsacties te voeren. Analisten vrezen echter dat deze kortingen het imago van het merk met de sensuele Angels meer kwaad dan goed doen. Op sociale media weerklinkt ook steeds meer kritiek op de manier waarop Victoria’s Secret steevast perfect uitziende modellen inzet.
Denise Landman, een van de grootmakers van Victoria’s Secret en CEO van Pink, houdt het alvast voor bekeken: Landman gaat met pensioen en wordt vervangen door een voormalige leidinggevende van de Amerikaanse keten Bath & Body Works.