Schade voor imago
Momenteel kan iedereen beweren dat hij Belgische chocolade maakt of verkoopt, ook als dat niet zo is. Dat levert schade op aan het imago van het product en aan de concurrentiepositie van de chocoladeproducenten, die de benaming Belgische chocolade terecht gebruiken, vindt Vande Lanotte. Hij denkt er aan om de chocolade onder te brengen onder een Europese beschermingsregel voor streekproducten, waar bijvoorbeeld ook Ardense ham onder valt.
De chocoladesector is belangrijk voor de Belgische voedingsindustrie: de omzet en uitvoer van Belgische chocolade stijgt al meer dan tien jaar. In 2011 was de omzet 4,3 miljard euro en er werd voor 2,4 miljard euro uitgevoerd. Het handelssaldo bedroeg in dat jaar 1,25 miljard euro. Ook de werkgelegenheid in de chocoladebranche is navenant; 6.400 mensen verdienen er hun boterham.
Merkonderzoek
Reden genoeg om te onderzoeken hoe Belgische chocolade een beschermd merk kan worden: er wordt onder meer gedacht aan maatregelen met betrekking tot oorsprongsbepalingen en de bescherming via geografische aanduidingen en collectieve merken, aldus Vande Lanotte.
Hij zal de mogelijkheden onderzoeken die de EU-verordening inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen biedt. Daarvoor moet de sector een productdossier indienen waarin de link tussen het geografisch gebied en de kwaliteit of faam van het product wordt aangetoond.