De Chinese Alibaba Group haalde afgelopen kwartaal een omzet van 80,9 miljard yuan (10 miljard euro, een stijging van 61%). Wel staat de winstmarge onder druk: de nettowinst zakte met 45%.
Werknemersbonus halveert winst
Alibaba wist in het voorbije kwartaal de omzet fors te laten stijgen, goed voor een stijging van 61% tot 80,92 miljard yuan. De groei ging wel ten koste van de nettowinst, die met 45% daalde tot 7,7 miljard yuan (een miljard euro). De winstdaling schrijft de e-commercereus grotendeels toe aan een verhoogde eenmalige bonus voor de werknemers: zonder die kost zou de winst immers met 33% omhoog zijn gegaan.
Retail blijft ook duidelijk de ‘core business’, want hoewel de Chinese groep (net zoals Amazon) ondertussen ook allerlei cloud- en andere diensten aanbiedt, dragen deze momenteel nog niet bij aan de winst.
Agressieve expansie drukt marge
Zijn groei had Alibaba naar eigen zeggen vooral te danken aan een toenemend aantal gebruikers van de Taobao-app en de nieuwe retailstrategie van de groep, die uit zowel fysieke winkelopeningen als online investeringen bestaat. Zo kocht Alibaba onlangs nog maaltijdleverancier Ele.me.
De agressieve expansie die Alibaba wereldwijd voor ogen heeft, zet weliswaar de operationele marge onder druk: in de voorbije drie maanden daalde die naar 10%, waar de marge vorig kwartaal 15% en vorig jaar zelfs nog 35% bedroeg. “Aangezien veel van onze nieuw ontwikkelde en overgenomen bedrijven verschillende kostenstructuren hebben, verwachten we dat onze marge hun negatieve impact zal blijven voelen”, geeft Alibaba zelf toe.