De Chinese e-commercereus Alibaba zou in gesprek zijn met de grootste retailer van India, Reliance Retail, rond een participatie of joint venture. Alibaba wil er zo de dominante positie van Flipkart en Amazon uitdagen.
Strategische deal voor Indische supermacht
Alibaba zou de mogelijkheden aan het onderzoeken zijn om een joint venture aan te gaan met Reliance Retail, een retailgroep met zowel supermarkten als non-foodketens en webshops. Volgens insiders heeft Alibaba tussen de vijf en zes miljard dollar veil voor een aanzienlijke participatie – bij voorkeur zelfs van vijftig procent – in het Indische bedrijf. Al is ook een strategische joint venture mogelijk, waarbij Alibaba wel akkoord zou gaan met een kleiner percentage van de aandelen. Goldman Sachs zou de Chinezen begeleiden bij de deal, bericht Live Mint op basis van anonieme bronnen.
Hoewel een woordvoerder van Reliance Industries de gesprekken ontkent, zouden de topmannen van de Indische retailer al hebben samengezeten met Alibaba om plannen te smeden voor de creatie van een sterk omnichannel-retailbedrijf samen. Zowel online als fysiek hopen beide groepen dankzij de samenwerking uit te breiden, vooral met de bedoeling om samen de concurrentie van dominante online spelers Flipkart en Amazon af te weren.
Alibaba liet al eerder weten agressieve internationale expansieplannen te hebben, die van de Chinese groep wereldwijd een sterke logistieke en omnichannel-speler moeten maken. Een joint venture met Reliance Retail zou als grote voordeel hebben dat de Indische retailgroep, in tegenstelling tot buitenlandse bedrijven, van overheidswege goedkeuring heeft om fysieke winkels uit te baten en voorraad te stockeren in het land. Reliance Retail is vandaag al aanwezig op 5.200 Indische locaties en telt 8.533 winkelpunten.