Meer bio, meer vers, minder verpakkingen: de grondig gerenoveerde Carrefour-hypermarkt in Mont-Saint-Jean (Waterloo) wil klanten motiveren om gezonde en duurzame keuzes te maken. Dat illustreert de nieuwe strategie van de retailer.
Vers in bulk
Na 15 weken transformatiewerken werd de winkel van 9.400 m² op 22 augustus heropend. Het is na Bergen, Koksijde, Kuringen, Ans en Zemst de zesde hypermarkt die een volledige renovatie onderging in het kader van het moderniseringsprogramma van Carrefour Belgium. Het is wel de eerste winkel die de nieuwe strategie belichaamt om klanten te helpen in de voedseltransitie: een onderdeel van het transformatieplan dat topman Alexandre Bompard in januari voorstelde. Dat betekent dat het aantal bioproducten flink werd uitgebreid tot 900, tegen verlaagde prijzen bovendien. In de afdeling groenten en fruit worden haast alle artikelen in bulk aangeboden, zodat deze afdeling haast verpakkingsvrij is.
Verdere blikvangers? Een Beef Bar met ‘premium’ gerijpt vlees, een vistoog met bediening, een sushistand en ter plaatse gerookte zalm. De ‘foodcourt’ biedt een volledig aanbod aan maaltijdoplossingen voor de hele dag, met verse fruitsappen, gebakjes, soepen, sandwiches, salades, pizza’s en wokgerechten die men ook ter plaatse kan consumeren. Klanten vinden in de winkel bovendien 838 lokale producten van 99 producenten.
Digitalisering
Carrefour zet verder in op digitalisering. Klanten kunnen ter plaatse kortingsbonnen van de Carrefour Bonus Card afdrukken, hun persoonlijke kortingen raadplegen en printen, via interactieve schermen het winkelplan consulteren, bestellingen in de webshop plaatsen of boeken bestellen die niet voorradig zijn in de winkel. Selfscanning gebeurt met nieuwe handscanners met een groter scherm. Verder zijn er tal van diensten zoals de afhaalpunten voor Carrefour Drive en de Simply You Box, afhaalpunten van bpost Cubee en UPS en een hersteldienst voor gsm’s.
De volgende winkel in de vernieuwingsoperatie is de Carrefour Market in City2 Brussel, die volgende week opnieuw zijn deuren zou moeten openen. Daarna werkt de retailer aan de transformatie van vijf hypermarkten naar de Market-formule: Belle-Ile, Brugge Sint-Kruis, Genk, Haine-St-Pierre en Westerlo. Die winkels moeten in november klaar zijn. Omdat er uiteraard geen renovatiewerken zijn gepland tijdens de feestdagen, zal de volgende hypermarkt voor begin 2019 zijn. Carrefour heeft nog niet bekend gemaakt om welke winkel het gaat.