De “retailapocalyps” woedt nog steeds: van de grote faillissementen in het eerste semester van dit jaar waren de meeste actief in retail. De sector is de hardst getroffen branche ter wereld.
Voor 62 miljard euro aan omzet kopje onder
In de eerste jaarhelft van 2018 gingen 169 grote bedrijven (met een omzet van meer dan 50 miljoen euro) wereldwijd ten onder, berekende kredietverzekeraar Euler Hermes. Het waren er op zich maar drie meer dan een jaar eerder, maar ze waren wel goed voor 24% meer omzet. Zo ging in totaal voor 62,3 miljard euro aan bedrijven ten onder.
Opvallend is dat de distributiesector het hardst is getroffen: zowel in aantallen als de omzetten die de failliete bedrijven vertegenwoordigen, is de retailsector in het eerste semester een ongelukkige koploper. Van alle grote faillissementen vonden er 28 in de distributie plaats. De bouwsector (24) en de landbouw (18) vervolledigen de top drie. Er ging per faillissement gemiddeld voor 805 miljoen euro aan omzet verloren, mede door een hoger aantal miljardenfaillissementen dan in andere sectoren.
Geen beterschap verwacht in 2019
Vooral Europa en de Verenigde Staten kregen het te verduren: de retailapocalyps is zeker in de VS nog niet tot een halt gekomen, menen ze bij Euler Hermes. Sinds 2015 blijft het aantal faillissementen onder grote retailers toenemen: tussen 2015 en 2017 waren er zo al 34 dossiers, wat alleen al in 2017 de sluiting van liefst 8.000 winkelpunten veroorzaakte. “We verwachten dat deze trend zich verderzet in 2018 en 2019. In het Verenigd Koninkrijk komt daar nog eens het steeds dalende consumentenvertrouwen sinds de Brexit bij”, klinkt het volgens L’Echo. In retail is de digitale disruptie de eerste oorzaak voor de faillissementengolf, aldus het studierapport van de kredietverzekeraar.
Bernd Lehmann, CEO van Euler Hermes voor België en Luxemburg, waarschuwt bovendien voor het domino-effect: “Deze cijfers over grote faillissementen tonen aan dat ‘too big to fail’ een mythe is. Die grote bedrijven zijn vaak belangrijke actoren in een hele toevoerketen, en als zij failliet gaan kan het ernstige gevolgen hebben voor de cashflow van hun klanten.”