De familie Benetton, eigenaar van de gelijknamige modeketen, krijgt bakken kritiek na de recente ramp in Genua. Ze is immers ook aandeelhouder van de beheerder van de ingestorte Morandibrug. Overleeft het merk de imagoschade?
“Gewetenloos winstbejag”
Modemerk Benetton zet al decennia in op maatschappelijke thema’s als diversiteit, racisme en seksisme, met provocerende campagnes onder de bekende slogan “United Colours of Benetton”. Vandaag dreigt de retailer die sociale betrokkenheid echter als een boemerang terug in het gezicht te krijgen. Via een Luxemburgse holding heeft de wereldberoemde familie immers zo’n 30% in handen van Atlantia, het bedrijf dat zowat de helft van de Italiaanse snelwegen beheert, met inbegrip van de ingestorte brug op de A10 bij Genua.
Atlantia keerde steevast gul dividenden uit aan zijn aandeelhouders en droeg dus flink bij aan de enorme rijkdom van de miljardairsfamilie, maar nu keldert de beurskoers van het concern. Italiaanse media en politici verwijten de beheerder dat die te weinig investeerde in het onderhoud van de snelweg en de brug, en dat de ramp dus het gevolg is van gewetenloos winstbejag. De regering dreigt ermee de exploitatielicentie van het bedrijf in te trekken en hoge boetes op te leggen, tot 150 miljoen euro. Als het inderdaad zo ver komt, dan kan dat de familie Benneton bijzonder veel geld kosten.
Bovendien lijdt het modemerk nu haast onherstelbare imagoschade: onder andere op sociale media regent het verontwaardigde reacties. Het is maar de vraag of de retailer die crisis te boven komt…