Flink wat grote retailgroepen vernietigen aandeelhouderswaarde in plaats van er te creëren: hun investeringen renderen gewoonweg niet, zegt retailprofessor Marcel Corstjens.
Brits probleem
Het Britse Tesco bijvoorbeeld zag sinds 2004 wel 12,8 miljard euro verzwinden. Bij Carrefour ging in dezelfde periode zo’n 2,2 miljard investeerdersgeld in rook op. Ahold Delhaize en Metro gingen pas recent in het rood, vertelt Corstjens aan German Retail Blog. Hij baseert zich op cijfers van Bloomberg over de ‘Economic Value Added’ (EVA) of economisch toegevoegde waarde, een maatstaf om de werkelijke financiële prestaties van een bedrijf te meten. De EVA is grofweg het verschil tussen de netto operationele winst en de kost van het geïnvesteerde kapitaal dat daar tegenover staat. Een negatieve EVA betekent dat de investeringen niet renderen, en dat er dus waarde wordt vernietigd.
Volgens Corstjens is Carrefour op dit vlak al vele jaren een probleemgeval en presteren ook de Britse retailers opmerkelijk slecht. Al jaren op rij vernietigen drie van de vier grote spelers in het Verenigd Koninkrijk waarde, en de vierde (ASDA) gooide recent de handdoek om te fuseren met Sainsbury. Dit wijst op een markt in grote problemen: de succesvolle groei van discounters Aldi en Lidl zet de grote namen onder druk. Doordat ze er te weinig in slagen zich te differentiëren, zijn ze vatbaar voor prijsoorlogen. Ook de groei van kleinere gemakswinkels vormt een uitdaging voor deze retailers: ze hebben te veel grote winkels en moeten investeren in gemak. Tegelijk brengt e-commerce wel groei, maar (nog) geen rendement.
Falend management
Dat het nochtans anders kan, bewijzen sectorgenoten als BIM, Jeronimo Martins of Colruyt. Hoewel ze in hun markten met exact dezelfde structurele uitdagingen worden geconfronteerd, weten ze wél waarde te creëren. Amerikaanse ketens als Walmart, Kroger en Costco slagen daar eveneens in. Corstjens twijfelt er niet aan dat ook Aldi en Lidl waarde genereren, al zijn de cijfers daarover niet beschikbaar. Waardevernietiging wijst dus vooral op een falend management.
Een negatieve EVA is overigens niet altijd slecht nieuws: grote investeringen zijn soms noodzakelijk en genereren pas winst op de langere termijn. AB InBev bijvoorbeeld had de afgelopen jaren een negatieve EVA door de kosten van de overname van SABMiller. Ook Amazon heeft een negatieve EVA, als gevolg van zware investeringen in technologie. Maar in tegenstelling tot de Britse retailers groeit dat bedrijf wel exponentieel en rekent het op een goede return in de toekomst – en blijkbaar hebben de investeerders daarin het volste vertrouwen.