Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.
Reebok springt minder ver
Dat het WK voetbal een duidelijk effect had, blijkt niet alleen uit de sterke prestatie van de sportschoenenafdeling, maar ook uit de cijfers die Adidas realiseerde in gastland Rusland: de omzet steeg er van 119 miljoen euro in het eerste kwartaal naar 177 miljoen in het tweede. Tegelijk is de operationele winst van Adidas geklommen tot 592 miljoen euro.
“We zetten alweer een sterk kwartaal neer geruggensteund door een succesvolle Wereldbekercampagne”, zegt een tevreden CEO Kasper Rorsted. “Onze winstgroei werd eens te meer aangedreven door onze strategische focus op Noord-Amerika, China en e-commerce.” In Noord-Amerika steeg de verkoop met 16% en in Azië met 19% (China zette zelfs een +27% in de boeken!). West-Europa daarentegen bleef status quo. De inkomsten uit e-commerce kenden een groei met 26%.
Minder goed verging het Reebok, het tweede merk van het Duitse concern. Dat is nog goed voor amper 387 miljoen euro (-3%), een fractie van de groepsomzet van 5,26 miljard.