Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.
Marktaandeelwinst voor Delhaize
De fusiegroep realiseerde in het tweede kwartaal een omzet van 15,5 miljard euro, een daling met 3,7% die deels is toe te schrijven aan wisselkoerseffecten en de timing van Pasen. Bij gelijke wisselkoersen was er een lichte stijging met 0,9%. De winst ging vooruit van 355 naar 410 miljoen euro.
De groep kan niet verhullen dat de concurrentie op de Amerikaanse markt stevig is: Hannaford en Food Lion hielden goed stand, maar de andere formules stonden onder druk. Voor Stop & Shop, het belangrijkste uithangbord van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, komt er een nieuw winkelconcept later dit jaar. Daarmee antwoordt de retailer al gedeeltelijk op de scherpe kritiek die beurshuis Berenberg gisteren formuleerde: volgens deze analisten moet de groep dringend 1,6 miljard dollar investeren om zijn concurrentiepositie te verbeteren.
Het goede nieuws kwam vooral uit Europa: in België bevestigt Delhaize de ommekeer die tijdens de eerste drie maanden al was ingezet. De omzet steeg met 1,9% naar 1,3 miljard euro, de onderliggende bedrijfswinst ging met 6,8% omhoog naar 35 miljoen euro en de winstmarge verbeterde van 2,6% naar 2,7%. De keten wint ook weer marktaandeel. De nieuwe strategie van CEO Xavier Piesvaux werpt dus vruchten af, vooral de campagne met de tovergroentjes heeft haar effect niet gemist. In Nederland ging de omzet met 3% vooruit tot 3,5 miljard euro. De onderliggende operationele winst steeg met 6,8%, de marge bedroeg 5,3% en verbeterde bij bol.com.
Online groei
Frans Muller, die voor het eerst de kwartaalcijfers mocht presenteren, kondigde geen koerswijzigingen aan: de strategische accenten liggen in de lijn van zijn voorganger. In alle markten blijft Ahold Delhaize sterk inzetten op gezondheid en gemak, met initiatieven als de online tool ‘My Nutritional Value’ waarmee klanten van Albert Heijn inzicht krijgen in de voedingswaarde van de producten die ze kopen.
Ook zit de groep op koers om de online doelstelling van 5 miljard euro omzet in 2020 te halen. De onlineverkoop steeg met 23%. In de VS moet de lancering van Peapod Digital Labs het innovatieritme versnellen. In Nederland steeg de onlineomzet met 23,2%, van 459 miljoen naar 592 miljoen euro. Bij bol.com zijn partners al goed voor 40% van de omzet. In België hinkt online nog wat achterop: de omzet steeg met 28,8% van 9 naar 12 miljoen euro.