Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?
Geprobeerd, maar afgehaakt
‘Conversational commerce’ wordt volgens retailexperten en trendhunters nochtans de volgende grote stap in retail. De term betekent dat mensen bestellen met hun stem, door te praten tegen een spraakassistent in hun smartphone, slimme speakers of ander mobiel toestel. In de Verenigde Staten alleen zou – volgens hen – kopen via spraak in de komende jaren goed worden voor een omzet van veertig miljard dollar omzet. Ook in de Benelux gaan steeds meer merken en retailers ermee aan de slag: Bol.com, Albert Heijn en Jumbo kondigden recent aan klanten te laten bestellen of te helpen via Google Assistant.
Toch neemt de adoptie nog niet de verhoopte vaart: insiders bij Amazon vertrouwen aan The Information toe dat van de 50 miljoen mensen die Amazons virtuele spraakassistent Alexa gebruiken – te vinden in de speakerset Echo – slechts zo’n 100.000 al een of meerdere malen iets kochten met hun stem.
Betekent het dat mensen er niets voor voelen om een speaker te vragen dat het nieuwe batterijen of wc-papier bestelt? Of is de technologie nog niet rijp voor grootschalig gebruik? De tijd zal het uitwijzen, maar veelbetekenend is dit: ongeveer een miljoen mensen probeerde het al wel, maar bestelde uiteindelijk toch niets. Het aankoopproces via ‘voice’ verloopt met andere woorden nog niet vlekkeloos genoeg naar de zin van Amazon-shoppers.