De Amerikaanse retailreus Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.
Robots laden de winkelkar vol
De Alphabot-technologie gebruikt compacte robot-winkelkarretjes om zelfstandig producten uit de stockageruimte van de winkel te halen. Vanaf oktober wordt de test in voorlopig nog maar één megawinkel van Walmart gevoerd, maar de retailer ziet potentieel om het snel groeiende aantal online bestellingen zo efficiënter te verwerken.
Al 24 jaar gelooft uitvinder John Lert in robots in de supermarkt: “Mijn passie was uitzoeken hoe je een supermarkt kan automatiseren. Wij geloven dat dit echt het begin is van een nieuw tijdperk waarin robots steeds meer bestellingen voor klanten zullen klaarzetten en hen verlossen van die last”, verklaart Lert aan Yahoo Finance.
Online boodschappen efficiënter en rendabel?
Walmart benadrukt dat de robots geen jobs bedreigen, maar er net zijn om de winkelmedewerkers te helpen: zij kunnen ondertussen het meest verse fruit of het mooiste stuk vlees uitkiezen. De robots zouden ook gebruikt kunnen worden om bulkproducten of delen van het boodschappenlijstje al voor shoppers klaar te zetten, terwijl zij zelf rustig door de winkel struinen.
Voor Lert is Alphabot vooral een oplossing om online boodschappen efficiënter en rendabel te maken. Hoewel de technologie nog in kinderschoenen staat, blijkt uit simulaties dat 95% van de bestellingen zo in minder dan acht minuten kan worden klaargezet. Gemiddeld doen de robotjes het zelfs in drie tot vier minuten.