Het Chinese JD.com opent in Indonesië een onbemande en kassaloze winkel: in- en uitchecken gebeurt er met QR-codes en gezichtsherkenning. De online retailer probeert zo een antwoord te bieden op Amazon Go.
Nu ook kleren en make-up kopen zonder kassa
Na een eerste vestiging bij het Chinese hoofdkantoor in oktober 2017 (niet geheel toevallig bijna net tegelijk met de opening van de eerste Amazon Go) opent JD.com nu een X-Mart in een populair winkelcentrum in Jakarta. De “belevingswinkel met artificiële intelligentie”, zoals JD het zelf noemt, is net zoals Amazon Go volledig kassaloos.
De technologie is sinds de eerste onbemande winkel in Peking nog sterk geëvolueerd, laat JD weten, waardoor het retail- en technologiebedrijf nu een winkel van 270 m² groot kan openen met een ruimer productaanbod. Zo kunnen shoppers naast FMCG ook kleren, accessoires en schoonheidsproducten kopen. Het voordeel? Consumenten kunnen in de kleedkamer een jeans passen en er gewoon mee naar buiten wandelen, tipt JD. Om de activiteiten van shoppers te tracken gebruikt de winkel RFID op de productverpakkingen, gezichtsherkenning om binnen en buiten te gaan, beeldherkenning en ‘heat mapping’.
20 onbemande winkels in minder dan jaar
Aan de hand van die warmtekaarten verbetert de Chinese technologiereus ook voortdurend de voorraden, het productaanbod en de visualisatie. Alle facetten van het winkelmanagement gebeuren met behulp van camera’s, klinkt het in een persbericht. JD.com zet sinds vorig jaar sterk in op technologie voor fysieke winkels, als onderdeel van de visie van het bedrijf dat retail ‘grenzeloos’ – dus zowel online als offline – en een service moet zijn. In het kader van die strategie heeft JD in minder dan een jaar tijd al twintig onbemande winkels geopend in China.
Indonesië is een belangrijke groeimarkt voor de Chinese retailer: sinds de lancering in maart 2016 heeft het e-commerceplatform er ruim 350.000 SKU’s in het assortiment en twintig miljoen klanten. De logistiek gebeurt vanuit negen distributiecentra op zeven verschillende eilanden, maar JD wil er op korte termijn nog nieuwe distributiecentra bouwen om zo 85% van alle Indonesische bestellingen op de dag zelf of de volgende dag te kunnen leveren.