Nettowinst gestegen door afslanking
Het afgelopen jaar steeg de omzet van ’s werelds tweede grootste distributiegroep met 0,9 procent tot 76,8 miljard euro, vooral dankzij de groeimarkten. De nettowinst zwol echter beduidend meer aan: Carrefour boekte een netto jaarwinst van 1,24 miljard euro, waar die in 2011 nog maar 371 miljoen euro bedroeg. De operationele winst zakte weliswaar met 2,6 procent, maar nog was dat beter dan de 2,07 miljard euro die analisten gemiddeld verwachtten.
Carrefour heeft zijn winststijging voornamelijk te danken aan de verkoop van bedrijfsonderdelen die volgens topman Plassat niet passen in de nieuwe strategie om op een beperkt aantal kernmarkten te focussen. Zo deed de distributiereus vorig jaar onder meer zijn activiteiten in Colombia, Maleisië en Indonesië van de hand.
Herstel in Frankrijk, België sterkhouder in Europa
Ook op het thuisfront zag Carrefour de broodnodige tekenen van herstel: de omzet in Frankrijk groeide met 0,5 procent, terwijl de operationele winst er met 3,5 procent steeg tot 929 miljoen euro. Volgens de retailer had de verlaagde prijspositionering in Frankrijk bovendien slechts een kleine impact op de verkoopmarges dankzij “een verbeterde mix van dagelijkse prijzen, promoties en klantengetrouwheid”.
In België tekende de groep met hoofdkwartier in Boulogne-Billancourt eveneens positieve cijfers op: zowel de winstgevendheid als de omzet blijven toenemen. Ons land gaat daarmee in tegen de trend in de rest van Europa: Carrefours omzet daalde op de Europese markt (exclusief Frankrijk) met 2,7 procent, getekend door een dalende consumptie in vooral Zuid-Europa.
Analisten zijn dan ook voorzichtig optimistisch over de ingeslagen koers van de retailgigant en beginnen te geloven dat een ommekeer voor Carrefour – met Georges Plassat aan het roer – haalbaar is. Sinds Plassats eerste publieke optreden in juni vorig jaar is de beurskoers van het Carrefour-aandeel al met zo’n 50% gestegen.