De alliantie tussen Carrefour en Tesco is nu ook officieel een feit. Internationale leveranciers van merken en huismerken mogen hun borst nat maken: de gezamenlijke inkoopprocessen gaan al dit najaar van start.
Nog lagere prijzen
Beide retailgroepen hebben vanochtend hun op 2 juli aangekondigde partnership gefinaliseerd. De strategische samenwerking wordt operationeel in oktober en zal betrekking hebben op de relaties met de grote internationale leveranciers, de gezamenlijke inkoop van huismerken en de inkoop van goederen die niet voor de verkoop bestemd zijn. Beide groepen willen op deze manier hun assortiment en de kwaliteit van hun producten verbeteren tegen nog lagere prijzen voor de klanten, om zo hun concurrentievermogen te versterken.
Aan internationale allianties is er de laatste tijd geen gebrek in de retailwereld. Vorige maand nog raakte bekend dat Auchan, Casino en Schiever in zee gaan met Metro om inkoopgroepering Horizon te creëren. Op de Franse markt waren er bovendien al de partnerships tussen Casino en Auchan en ook tussen Carrefour en Système U, een samenwerking die enkel de Franse markt betreft en dus buiten de deal met Tesco blijft. De logica achter deze allianties is steeds dezelfde: de betrokken retailers bundelen de krachten om betere condities af te dwingen van hun leveranciers. Op de achtergrond speelt de groei van de harddiscounters en de dreigende impact van Amazon.