Lokale producten krijgen al sinds 2013 een prominente plaats in de hyper- en supermarkten van Carrefour Belgium. Nu opent de retailer ook zijn webshop voor ambachtelijke producenten die een ruimer publiek willen bereiken.
Onderdeel van transformatieplan
Hoe werkt het concreet? Klanten surfen naar de Drive-site via het adres carrefour.eu en kiezen in welke winkel ze willen winkelen. Daar verschijnt dan een tabblad “lokale producten” met het lokale aanbod dat hun winkel online aanbiedt. Bestellen gebeurt gewoon zoals bij de andere artikelen: de bestelde lokale producten worden in de winkel voorbereid en toegevoegd aan de rest van de bestelling op de Drive-site. De klant kan zijn boodschappen zoals steeds komen afhalen of thuis laten bezorgen. Online bewaart Carrefour het lokale karakter van de categorie: er worden producten aangeboden vanuit een straal van 40 km rondom de geselecteerde winkel.
Momenteel werkt Carrefour samen met 750 lokale producenten, die afhankelijk van het seizoen 11.000 referenties in de winkels aanbieden. Voor hen had de retailer eerder al zijn systemen inzake bevoorrading, facturatie en betaling aangepast. Voortaan kunnen ze hun producten ook online aanbieden zonder administratieve rompslomp of grote IT-investeringen. De primeur ging naar de hypermarkt van Aarlen, die nu al een tiental referenties online verkoopt in samenwerking met lokale partners. Het is de bedoeling deze dienst uit te rollen naar alle winkels met een afdeling lokale producten.
Het project maakt deel uit van het transformatieplan van Carrefour, want digitalisering is een prioriteit voor de groep. Niet toevallig deed de retailer deze aankondiging tijdens de jaarlijkse landbouwbeurs van Libramont: precies daar immers ontstond in 2012 het initiatief om lokale producten te promoten.