Carrefour heeft de eerste belangrijke stappen gezet in het transformatieplan, zegt topman Alexandre Bompard. Dat is nog niet zichtbaar in alle cijfers: in België daalde de omzet in het tweede kwartaal met 3,9%.
Kostenbesparingen lonen
De retailgroep realiseerde een omzet van 20,8 miljard euro in het tweede kwartaal, een daling met 3,6% die deels door ongunstige wisselkoersen te verklaren is. De vergelijkbare omzet steeg wel met 0,9%. Voor de eerste jaarhelft ziet de retailer een vooruitgang van de omzet met 2,2% tot 41,4 miljard euro. Belangrijk is vooral dat de groep zijn marges wist te vrijwaren: de operationele winst steeg met 5,8%, dankzij kostenbesparingen die een onderdeel zijn van het herstructureringsplan. Dat is beter dan verwacht.
In België ondervindt de retailer een sterke impact van de reorganisatie, onder andere door enkele stakingsacties. Op de Franse thuismarkt ondervindt Carrefour sterke concurrentie en druk op de marges.
Toch klinkt CEO Bompard positief in zijn toelichting. “Na zes maanden van intense activiteit boekt het Plan Carrefour 2022 al aanzienlijke vooruitgang op een aantal gebieden, waaronder de ontwikkeling van het omnichannelaanbod, een vernieuwde commerciële dynamiek, grote projecten in de voedseltransitie, kostenverlagingen en strategische partnerschappen.” Hij verwijst daarbij naar de sterke groei van de kasstroom en naar de recente samenwerkingsovereenkomsten met Système U, Tesco, Google en Tencent.